گوگل آنالیتیکس 4: مهاجرت از Universal Analytics به GA4

1402/11/04
54 بازدید
GA4

مدتی پیش شرکت گوگل اعلام کرد که نسخه فعلی Google Analytics Universal (که معمولاً به عنوان Universal Analytics شناخته می‌شود) به نسخه جدید GA4 یا گوگل آنالیتیکس 4 منتقل می‌شود.

به عنوان بخشی از این انتقال، گوگل پشتیبانی و ردیابی یونیورسال آنالیتیکس (UA) را که از سال 2012 به عنوان ابزار استاندارد گزارش‌دهی میلیون‌ها وب سایت بوده است، کنار می‌گذارد. طبق گفته گوگل، داده‌های قبلی یونیورسال آنالیتیکس تا شش ماه پس از منسوخ شدن یونیورسال آنالیتیکس باقی می‌مانند و پس از آن حذف خواهد شد.

گوگل آنالیتیکس 4

از آنجایی‌که تا سال 2023 زمان کافی برای آماده شدن برای این انتقال وجود دارد با این حال بهتر است است که شما باید زودتر دست به کار شوید، به خصوص اگر معیارهای مهم سال به سال (سالانه) وجود داشته باشد که باید بدون اختلال ردیابی شوند. به‌طور خلاصه، جمع‌آوری داده‌ها برای معیارهای سال آینده به این معنی است که کسب‌وکار شما باید قبل از پایان تابستان 2022 اقداماتی را انجام دهد تا از موارد زیر اطمینان حاصل شود:

ردیابی بدون از دست رفت داده‌ها

گزارش سالانه (شامل دسترسی به داده‌های قبلی) – عملکرد کاملی که از داده‌ها و مجموعه ابزار تجزیه و تحلیل خود می‌خواهید را نیاز دارید.

تیم شما آماده استفاده از ابزارهای جدید است (صرف نظر از اینکه چه راه حل جدیدی انتخاب می‌کنید)

GA4 چه تفاوتی با آخرین تغییر پلتفرم GA دارد؟

انتقال از GA Classic به Universal Analytics ساده بود. تنها کاری که باید انجام می‌دادید این بود که کد رهگیری وب سایت خود را به روز کنید. اطلاعات شما هم همینطور بود رابط، معیارها، و غیره – همه تا حد زیادی یکسان بود. ولی این بار اینطور نیست.

تفاوت Universal Analytics و ga4

GA Universal و GA4 چه تفاوت‌هایی دارند؟

گوگل تغییرات بزرگی در GA4 ایجاد کرد که ممکن است برای تطبیق با آنها زمان ببرد. این اتفاق پیامدهای زیادی دارد، از جمله تفاوت‌های بزرگ در موارد زیر:

  • رابط کاربری جدید برای پیمایش و تنظیم گزارش‌ها
  • مجموعه مهارت‌های پایه مورد نیاز برای افرادی که از پلتفرم جدید استفاده می‌کنند
  • خود مجموعه داده (داده‌های GA Universal با داده‌های GA4 سازگار نیست)
  • توانایی شما برای دسترسی و استفاده از داده‌های سال
  • دسترسی به عملکردهای خاص (محبوب) و حتی برخی معیارها. برخی دیگر در دسترس نخواهند بود یا برای دسترسی به تنظیمات کامل نیاز دارند.

به طور خلاصه، GA4 گوگل آنالیتیکس 4 کاملاً به معنای واقعی کلمه یک تصور مجدد از نحوه ردیابی و اندازه گیری تعامل وب سایت است. شبیه انتقال از USB به USB-C، این به معنای تغییر در سیستم‌ها/فرآیندها، ابزارها، مهارت‌ها/آموزش‌ها و احتمالاً بودجه سالانه شماست تا از انتقال راحت اطمینان حاصل شود.

رابط کاربری گزارش‌دهی مجدد

بارزترین تفاوت بین Universal Analytics و GA4 رابط کاربری گزارش است.

در مقایسه با Universal Analytics، رابط GA4 ساده‌تر و کارآمدتر است. این به این دلیل است که برخی از معیارها، بازدیدها و گزارش‌هایی که در Universal می‌بینید حذف شده یا جایگزین شده‌اند.

رابط به روز شده از نظر نحوه ارائه تجزیه و تحلیل بسیار شبیه استودیوی Google Data است. بنابراین اگر با Data Studio آشنا هستید، پیمایش در رابط GA4 ممکن است برای شما بصری‌تر و قابل فهم‌تر باشد.

The Universal Analytics reporting dashboard.
The Universal Analytics reporting dashboard
The new GA4 reporting dashboard
The new GA4 reporting dashboard

اصطلاحات تغییر یافته در GA4

هنگامی که شروع به بررسی رابط کاربری جدید می‌کنید، متوجه خواهید شد که گوگل برخی از اصطلاحات را تغییر داده است. «Behavior» اکنون «Engagement»، «Segments» به «Comparisons» و «Channels» اکنون «User Acquisition» است و گزارش‌های “All Pages” به “Pages and Screens” تغییر نام داده‌اند.

Google همچنین گزارش‌های «Audience» را سازماندهی مجدد کرده است و اطلاعاتی که قبلاً در گزارش‌های «Audience» وجود داشت، اکنون در بخش‌های دیگر از جمله بخش‌های «User» و «Acquisition» قرار دارد.

کار با GA4 لزوماً یک تجربه ساده نخواهد بود، به خصوص برای کسانی که به Universal Analytics عادت دارند.

سازماندهی مجدد منوی نوار کناری
دسترسی به گزارش ها دوباره سازماندهی شده و نام آن تغییر کرده است. UA را در سمت چپ و GA4 را در سمت راست مقایسه کنید
ویژگی جدید کاوش GA4
ویژگی جدید کاوش GA4

مدل‌های اندازه‌گیری به روز شده

Universal Analytics و GA4 از مدل‌های اندازه گیری متفاوتی استفاده می‌کنند. در حالی که UA به یک مدل داده مبتنی بر جلسه و بازدید از صفحه متکی است، GA4 بر روی یک مدل مبتنی بر رویداد است. با GA4، هر تعاملی را می‌توان به عنوان یک رویداد ثبت کرد.

نکته تا حدودی گیج کننده در مورد این تغییر این است که، در UA (و تمام نسخه‌های قبلی Google Analytics)، یک رویداد دارای یک عمل، دسته، برچسب و نوع عملکرد خاص خود است. اما در GA4 هیچ اقدام، دسته یا برچسبی وجود ندارد.

همه بازدیدها رویداد هستند و رویدادها می‌توانند شامل پارامترهایی باشند.

به عنوان مثال، در GA4، می‌توانید رویدادی به نام page_view داشته باشید، و این رویداد می‌تواند شامل پارامترهایی باشد: page_title، page_referrer (previous page URL) و page_location (current page URL).

رویدادها در GA4 به چهار دسته دسته‌بندی می‌شوند:

رویدادهای جمع آوری شده به صورت خودکار: لازم نیست این رویدادها را به صورت دستی فعال کنید. هنگامی که کد پایه GA4 را نصب می‌کنید، GA4 به طور خودکار آنها را ردیابی می‌کند. مثال‌ها عبارتند از first_visit، session_start و user_engagement.

رویدادهای اندازه‌گیری پیشرفته: GA4 همچنین این رویدادها را به صورت خودکار جمع‌آوری می‌کند، اما باید بسته به عملکرد وب‌سایت خود، تنظیمات اندازه‌گیری پیشرفته را در جریان داده خود فعال (یا غیرفعال کنید). این رویدادها شامل کلیک‌های خروجی، اسکرول‌ها، دانلود فایل‌ها و جستجوهای سایت می‌باشد.

رویدادهای توصیه شده: این رویدادها در GA4 پیاده سازی نمی‌شوند، اما گوگل توصیه می‌کند که آنها را تنظیم کنید. اگر به رویدادی نیاز دارید که به‌طور خودکار جمع‌آوری نشده است یا بخشی از رویدادهای اندازه‌گیری پیشرفته نیست، می‌توانید آن را در رویدادهای توصیه‌شده بررسی کنید. نمونه‌هایی از رویدادهای توصیه‌شده عبارتند از ثبت‌نام‌ها، ورود به سیستم و خرید.

رویدادهای سفارشی: اینها رویدادهایی هستند که می‌توانید توسط خودتان ایجاد و اجرا کنید. فقط زمانی باید از رویدادهای سفارشی استفاده کنید که نیاز به ردیابی رویدادی دارید که در سه دسته اول نمی‌توانید پیدا کنید. برای پیاده سازی رویداد سفارشی که می‌خواهید ردیابی کنید، باید کد سفارشی بنویسید و طراحی کنید. خوشبختانه برای افرادی که تسلطی به آن ندارند، گوگل ابزاری را برای کمک به وارد کردن رویدادهای سفارشی از Universal Analytics به GA4 ارائه کرده است.

به طور کلی، این رویکرد در واقع به انعطاف پذیری و پیکربندی بیشتر برای آنچه در سایت شما اندازه گیری می‌شود اجازه می‌دهد.

با این حال، با انعطاف‌پذیری بیشتر، راه‌اندازی و پیش‌اندیشی بیشتری صورت می‌گیرد، بنابراین داشتن یک برنامه اندازه‌گیری مستند به شدت برای GA4 توصیه می‌شود.

قابلیت جدید BigQuery

اگر از BigQuery استفاده می‌کنید، خوشحال خواهید شد که بدانید GA4 به صورت بومی به آن متصل می‌شود. با Universal Analytics، تنها راهی که کاربران می‌توانند داده‌ها را از GA صادر کنند، از طریق نسخه سازمانی (GA360) است. اما با GA4، کاربران می‌توانند داده‌ها را بدون هزینه اضافی صادر کنند.

به خاطر داشته باشید که نحوه ساختار داده‌ها در GA4 با ساختار آن در Universal Analytics متفاوت است. بنابراین ممکن است لازم باشد داده‌های GA4 خود را قبل از اینکه بتوانید به BigQuery منتقل کنید نقشه‌برداری مجدد کنید (به نظر ما این ابزار GA3 به GA4 برای قالب‌بندی داده‌های تاریخی برای تراز با GA4 مفید است.) وقتی این کار را انجام دادید، می‌تواند پرس و جوهای SQL را راحت تر اجرا کند.

ادغام BigQuery در دسترس است، بنابراین ما قطعاً توصیه می‌کنیم آن را در اسرع وقت راه اندازی کنید. چرا؟ خوب، GA4 فقط حداکثر 14 ماه داده‌ها را ذخیره می‌کند (و تنظیمات پیش فرض فقط برای دو ماه است)، بنابراین برای مقایسه دقیق سالانه، باید به مجموعه داده های BigQuery امسال که اکنون جمع آوری کرده اید تکیه کنید.

BigQuery integration

functionality حذف شده است

برخی از ویژگی‌های موجود مانند بازدیدها، معیارهای سفارشی و گروه‌های محتوا دیگر پشتیبانی نخواهند شد. اگر تیم شما به این ویژگی‌های موجود متکی است، تطبیق با GA4 احتمالاً شامل چگونگی پر کردن شکاف‌های اندازه‌گیری خاص خواهد بود. البته به خاطر داشته باشید که جایگزین‌هایی برای آن وجود دارد.

همانطور که احتمالاً تا کنون متوجه شده‌اید، انتقال از GA Universal به GA4 کار سادهای نیست. بین انطباق با مدل‌های گزارش‌دهی و اندازه‌گیری جدید GA4 و یادگیری برچسب‌گذاری و اصطلاحات اصلاح‌شده آن، صرف نظر از شرایط شما، انتقالی سنگین خواهد بود. در نتیجه، اکنون زمان آن است که بررسی کنید که نتیجه همه این کارها در واقع نیازهای شما را برآورده می‌کند.

این موارد چه تاثیری بر کار شما دارد؟

همه کاربران یونیورسال آنالیتیکس باید برنامه‌ریزی کنند که چگونه و کجا به اندازه گیری عملکرد وب سایت خود ادامه دهند.

از نظر نحوه و مکان، در نهایت، سه گزینه اصلی وجود دارد (چهار گزینه اگر تیم شما رویکرد ترکیبی ترکیب گزینه‌های 2 و 3 را اتخاذ کند)، که هر کدام در زیر به طور کلی توضیح داده شده‌اند.

1. GA4 را بپذیرید و هر برنامه اندازه گیری فعلی را به روز کنید

اولین گزینه، گزینه بزرگی است که در ذهن اکثر مردم وجود دارد. یعنی انتخاب استفاده از GA4 و برداشتن گام‌های مناسب برای حفظ یکپارچگی داده‌ها و اندازه‌گیری یکپارچه.

اگر تشخیص دادید که GA4 مناسب است، کادرهای اصلی برای بررسی شامل شناسایی شکاف‌های اندازه‌گیری و بازنگری KPI (یا پروتکل‌های اندازه‌گیری) برای پر کردن این شکاف‌ها است. همچنین باید شروع به جمع‌آوری داده‌ها (اکنون) برای نیازهای گزارش سالانه بعدی کنید، و همچنین اطمینان حاصل کنید که تیم شما در رابط جدید GA4 به سرعت عمل می‌کند.

با توجه به اینکه رابط کاربری در GA4 به طور قابل توجهی با رابط در یونیورسال متفاوت است، هر تیمی که در حال حاضر از دومی استفاده می‌کند احتمالاً به زمان و آموزش بیشتری برای انطباق با ساختار جدید نیاز دارد.

2. به یک پلتفرم تجزیه و تحلیل میزبانی شده متفاوت بروید

با توجه به برخی از شکاف‌های شناسایی شده، ما در حال بررسی گزینه‌هایی برای هر دو گزینه رایگان و پولی جایگزین GA4 برای تیم خود هستیم. از جمله ابزارهای تجزیه و تحلیل رایگان که ارزش توجه دارند عبارتند از Clarity , Clicky و Mixpanel . در حالی که نسخه‌های رایگان این ابزارها عالی هستند، برخی گزینه‌های پولی قابل ارتقا را برای ظرفیت/قابلیت‌های قوی‌تر ارائه می‌دهند.

برخی از کسب و کارها ممکن است متوجه شوند که نیازهای آنها با انتقال به ابزارهای پولی یا نسخه‌های برتر برخی از محصولات تحلیلی بهتر برآورده می‌شود. از جمله مواردی که ارزش کاوش دارند عبارتند از Matomo , Adobe Analytics , Heap , Kissmetrics , Heap و Woopra. دو مورد آخر طرح‌های رایگان ارائه می‌دهند، اما، در تجربه ما، آنها بسیار محدود هستند.

به خاطر داشته باشید که همه این ابزارهای تحلیلی سطح یکسانی از ابزار و ویژگی‌ها را ارائه نمی‌دهند، و برای حمایت از قوانین GDPR و CCPA، حریم خصوصی و امنیت را فراموش نکنید، که نگرانی فزاینده‌ای برای بسیاری از برندهاست.

در حالی که هر ابزار جدیدی به نصب نیاز دارد، بسیاری از آنها آموزش را به عنوان بخشی از فرآیند نصب مشتری ارائه می‌دهند. اکثر این گزینه‌های تجزیه و تحلیل یک آزمایش رایگان نیز ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید قبل از انجام آن پلتفرم را به طور عملی بررسی کنید.

3. راه حل ردیابی داده‌های داخلی/طرف اول (راه حل سازمانی) را پیاده سازی کنید

راه‌حل‌های سازمانی داخلی/طرف اول بسته به نحوه استفاده از آنها، می‌توانند ابزار، حریم خصوصی و انطباق بیشتری را ارائه دهند. پلتفرم‌هایی مانند Matomo و Countly پیاده‌سازی در محل را ارائه می‌دهند، به این معنی که شرکت شما به جای ارسال به Google Analytics (یا هر شخص ثالث دیگری) مالک تمام داده‌های کاربر خواهد بود.

اگر پلتفرم‌های دیجیتالی دیگری دارید، ترکیب یک مجموعه تجزیه و تحلیل داخلی با راه‌حل‌هایی مانند Looker (متعلق به Google!) یا PowerBI به شما امکان می‌دهد به راحتی به داده‌ها در تیم‌ها و دارایی‌های مختلف دسترسی داشته باشید.

لطفاً توجه داشته باشید که اجرای این رویکرد نیازمند همکاری نسبتاً سنگین توسعه دهنده/مهندسی است.

چگونه باید مجموعه ابزارهای تحلیل جایگزین را ارزیابی کنید؟

هنگام بررسی گزینه‌های تجزیه و تحلیل جایگزین، ملاحظات مهم زیادی وجود دارد که می‌خواهید ارزیابی کنید. در اینجا چندین عامل کلیدی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا شروع کنید:

مالکیت داده: چه کسی در واقع مالک داده است؟ این می‌تواند گفتگوی بسیار گسترده‌تری برای شرکت‌هایی در صنایع تحت نظارت باشد که در آن بیشتر از سهامداران بازاریابی درگیر هستند.

نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی: بیشتر از مالکیت داده، داده‌های تحلیلی در کجا میزبانی می‌شوند؟ این به معنای مکان فیزیکی سرورهایی است که این داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند. اگر به انطباق با GDPR نیاز دارید، دانستن این موضوع و انجام صحیح آن ضروری است.

دسترسی: آیا به داده‌های خام دسترسی خواهید داشت؟ چه مدت داده‌ها نگهداری می‌شوند؟ برخی از پلتفرم‌های تحلیلی متفاوت خواهند بود.

گزارش‌دهی بومی: چه نوع قابلیت‌های گزارش‌دهی بومی وجود دارد، و آیا پلتفرم با ابزارهای گزارش‌دهی ترجیحی شرکت شما (مانند Google Data Studio، Tableau، PowerBI، و غیره) ادغام می‌شود؟

مدل‌سازی اسناد: رویدادهای خاصی مانند تبدیل‌ها چگونه در نقاط تماس و کانال‌های کاربر تعیین و تخصیص می‌یابند؟ آیا مدل آنها با تعاریف انتساب شما مطابقت دارد؟ در کل سفر کاربر به آخرین لمس، اولین لمس و غیره فکر کنید.

ردیابی رویداد و تراکنش ها: چه ردیابی رویدادهای خارج از جعبه موجود است؟ چگونه ردیابی شناسه کاربری را اضافه می‌کنید و آیا همچنان امن و سازگار است؟ فروشگاه‌های تجارت الکترونیک و بازاریاب‌های وابسته ممکن است در اینجا چالش‌های منحصر به فردی داشته باشند، به‌ویژه زمانی که صحبت از برقراری ارتباط با پلتفرم وب شما می‌شود، به عنوان مثال Shopify.

ردیابی کمپین: سیستم چگونه از معیارهای کمپین سفارشی گزارش می‌دهد؟ این موارد شامل مواردی مانند UTM و URL های ردیابی است که از پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلفی که ممکن است استفاده کنید دریافت می‌کنید.

ردیابی سفارشی: آیا ردیابی سفارشی یک گزینه است؟ آیا پلتفرم تگ منیجر خود را ارائه می‌دهد یا می‌توانید از گوگل تگ منیجر آزمایش شده و واقعی (که احتمالاً قبلاً روی وب سایت شما نصب شده است) استفاده کنید؟ آیا گزینه‌های ردیابی سمت سرور وجود دارد؟

ردیابی متقابل دامنه: آیا پلتفرم تجزیه و تحلیل قادر به ردیابی فعالیت کاربر در بیش از یک دامنه متعلق به شما است؟

وارد کردن داده: آیا می‌توانید داده‌های قدیمی Google Analytics خود را به صورت یکپارچه یا غیره وارد کنید؟

هزینه: بیش از هزینه‌های جاری ماهانه/سالانه برای استفاده از پلتفرم، چه هزینه‌های راه‌اندازی، هزینه‌های پیاده‌سازی و تلاش‌های مداوم تعمیر و نگهداری از شما و تیمتان مورد نیاز است؟

واضح است که هنگام ارزیابی گزینه‌های تحلیلی مختلف، چیزهای زیادی باید در نظر گرفته شود. شروع کننده‌های فکری بالا برخی از مهم ترین ملاحظاتی را ارائه می‌دهند که باید در نظر داشته باشید. اما تصمیم گیری در مورد راه حل‌های داده‌ای که مناسب ترین جعبه‌ها را برای کسب و کار شما بررسی می‌کند، به خودی خود می‌تواند کاری وقت‌گیر باشد. برای کمک به آسان‌تر کردن روند بررسی، می‌توانید از این الگوی برگه Google کپی کنید: بررسی گزینه راه‌حل داده‌ها ، که قبلاً چندین گزینه را فهرست کرده است.

چه زمانی باید از Universal Analytics به GA4 منتقل شوید؟

در صورتی که شما و تیمتان تصمیم به انتقال به GA4 داشته باشید، باید زودتر دست به کار شوید. تابستان 2023 ممکن است زمان کافی برای آماده شدن به نظر برسد، اما تیم شما باید اقدامات فوری را در موارد زیر انجام دهد:

  • تصمیم‌گیری در مورد راه حل اندازه گیری
  • حفظ داده‌های قدیمی
  • به طور بالقوه اجرای این راه حل قبل از پایان تابستان 2022، و مطمئناً قبل از پایان سال.

داده‌های شما در حال حاضر امن است: Google تا پایان سال 2023 داده‌های جهانی شما را حذف نخواهد کرد. با این حال، برای تکرار، اگر می‌خواهید توانایی خود را در گزارش سالانه حفظ کنید، باید زودتر اقدام کنید.

در حال حاضر، مطمئناً می‌توانید هر یک از گزارش‌های Google Analytics مورد علاقه خود را با استفاده از تابع Export در رابط Google Analytics به Excel یا Google Sheets صادر کنید. در حال حاضر، تنها کاربران GA 360 گزینه‌های یکپارچه برای صادرات داده‌های Google Analytics Universal خود دارند.

نتیجه‌گیری

در حالی که بسیاری از کاربران فعلی یونیورسال آنالیتیکس به طور طبیعی GA4 را بررسی و انتخاب می‌کنند، امیدواریم تا کنون، شما نیز تصمیم ۸ود را گرفته باشید. پیروی از جمع یک چیز است، اما درک ویژگی‌ها و محدودیت‌های GA4، و همچنین سایر پلتفرم‌های تحلیلی، و اینکه چگونه این ملاحظات با نیازهای شما و احتمالاً مشتریانتان مطابقت دارند، چیز دیگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات