عناصر صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل

1402/11/02
72 بازدید
عناصر SERP (Search Engine Results Page)

همه دیده ایم که صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) چه شکلی است. با هر جستجویی که انجام می دهیم از آن صفحه دیدن می کنیم. با این حال، بسته به چیزی که جستجو می کنید، صفحه می تواند متفاوت به نظر برسد. و برای کدام یک از این نتایج پولی پرداخت می شود و کدام نه – نتایج ارگانیک است یا خیر؟ در این مقاله، تمام عناصر صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل را توضیح خواهیم داد.

بستگی به این دارد که به دنبال چه چیزی هستید

اینکه صفحه نتیجه چگونه به نظر می رسد تا حد زیادی به چیزی که شما به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر به دنبال محصولی هستید که بتوانید بخرید، گوگل نتایج فروشگاه را در SERP نشان می دهد. مانند این مثال، زمانی که من به دنبال کفش برای یک کودک نوپا بودم.

صفحه نتایج گوگل

این صفحه نتایج با نتایج خرید شروع می‌شود، آنهایی که در تصویر در بالای نتایج قرار دارند تبلیغات پولی هستند و کلمه “اسپانسر” را در گوشه سمت راست بالای آن مشاهده می‌کنید. پس از آن نتایج، اولین نتیجه یک آگهی است، یک نتیجه دیگر پولی. و سپس نتایج ارگانیک شروع می شود.

با این حال، اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد سیاره نپتون هستید – چونکه فرزند شما در حال نوشتن مقاله ای در مورد آن است – با یک SERP کاملاً متفاوت روبرو خواهید شد:

نمایش نتایج عطارد

این نتایج جستجو هیچ نتیجه پولی یا حمایت شده را نشان نمی دهد. و در انتهای سمت راست، یک نمودار دانش با اطلاعات زیادی در مورد سیاره نپتون مشاهده خواهید کرد .

مرور از طریق صفحه نتیجه

صفحه پیش فرض نتایج جستجوی گوگل صفحه ای است که نتایج متفاوتی در آن ظاهر می شود. گوگل تصمیم می گیرد که کدام نتایج به بهترین وجه برای جستجوی شما مناسب است. این می تواند نتایج “عادی” باشد، اما همچنین نتایج اخبار، نتایج خرید یا تصاویر. اگر به دنبال اطلاعات هستید، یک نمودار دانش می تواند ظاهر شود. هنگامی که در جستجوی خرید آنلاین چیزی هستید، احتمالاً نتایج خرید زیادی را در صفحه نتیجه پیش فرض دریافت خواهید کرد.

نوار جستجوی گوگل

اگر بخواهید، می توانید خودتان چند فیلتر روی نتایج جستجو اعمال کنید. برای مثال، اگر به دنبال تصویری هستید، می‌توانید روی «تصاویر» کلیک کنید. این به شما امکان می دهد فقط تصاویر را مرور کنید. همچنین می‌توانید «خرید»، «ویدیو»، «اخبار» و «بیشتر» را انتخاب کنید.

نتایج و تبلیغات پولی

Google هم نتایج پولی و هم نتایج ارگانیک را نشان می دهد . تشخیص تفاوت بین این دو می تواند بسیار سخت باشد. تبلیغات معمولا در بالای نتایج جستجو ظاهر می شوند. گاهی اوقات فقط یک عدد تبلیغ است، اما گوگل می تواند تبلیغات بیشتری را نیز نشان دهد. این بستگی به این دارد که چند نفر یک عبارت جستجوی خاص را جستجو می کنند و چه کسی می خواهد برای آن پول بپردازد.

تبلیغات پولی گوگل ادز

گوگل تبلیغ پولی را با کلمه Ad نشان داده است. جستجوهای خرید در گوگل نیز نتایج پولی هستند: یک شرکت به گوگل پول می دهد تا در نتایج خرید ظاهر شود. اگر می خواهید در گوگل تبلیغ کنید، باید گوگل ادوردز را بررسی کنید.

نتایج ارگانیک

نتایج ارگانیک در گوگل همه نتایجی هستند که برای آنها پولی پرداخت نمی شود. طبق الگوریتم گوگل، نتایج ارگانیکی که ابتدا نشان داده می‌شوند، نتایجی هستند که به بهترین وجه با عبارت جستجوی کاربر مطابقت دارند . هدف بهینه سازی موتورهای جستجو  (SEO) بهبود شانس رتبه بندی در نتایج جستجوی ارگانیک است.

اسنیپت‌ها

صفحه نتیجه جستجو شامل تعدادی قطعه است. اسنیپت نتیجه ای است که گوگل در نتایج جستجو به کاربر نشان می دهد. یک قطعه «عادی» معمولاً به این صورت است:

اسنیپتها

گوگل عنوان را با رنگ آبی، URL را به رنگ سبز و توضیحی از آنچه در مورد صفحه است را نشان می دهد. همچنین در SERP با قطعه های غنی مواجه خواهید شد . یک قطعه غنی اطلاعات اضافی بین URL و توضیحات را نشان می دهد. یک ریچ اسنیپت به شکل زیر است:

ریچ اسنیپت

در این قطعه تصویری از بستنی اضافه شده است، می توانید امتیاز دستور پخت، مدت زمان تهیه این نوع بستنی و میزان کالری آن را مشاهده کنید. یک ریچ اسنیپت حاوی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به قطعه معمولی است.

مقاله عناوین در جستجوی گوگل اطلاعات کاملی راجع به سرفصل‌ها در هر اسنیپت از نتایج گوگل را توضیح می‌دهد.

عناصر دیگر در SERP ها

علاوه بر قطعات، تصاویر، ویدئوها، نتایج اخبار، نتایج خرید و نقشه ها، گوگل برخی از عناصر دیگر را نیز در SERP ها نشان می دهد.

پانل نمودار دانش

پانل نمودار دانش در سمت راست نتایج جستجو ظاهر می شود. به گفته گوگل، این اطلاعات از منابع بسیاری از جمله  کتاب اطلاعات جهانی سیا و ویکی پدیا بازیابی شده است. اطلاعات از نمودار دانش برای پاسخ به سؤالات گفتاری در «دستیار Google» و سؤالات صوتی Google Home استفاده می‌شود.

پانل دانشنامه گوگل

“مردم هم می پرسند”

این کادر جایی بین نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر می شود. پیشنهادهایی را برای سؤالاتی ارائه می دهد که مربوط به عبارت جستجویی است که تایپ کرده اید. اگر در حال جستجوی عبارت Yoast SEO هستید، با این سؤالات مرتبط بین نتایج جستجوی ارگانیک مواجه خواهید شد. با کلیک بر روی یکی از پیشنهادات، پاسخ مستقیم به سوال مشخص می شود.

مردم هم می‌پرسند

قطعه های ویژه یا جعبه پاسخ

یک قطعه برجسته ، با نام مستعار جعبه پاسخ، یک کادر جستجوی برجسته است که به سؤالی که در نوار جستجوی Google تایپ می‌کنید پاسخ می‌دهد. این جعبه قطعه برجسته در بالای نتایج جستجوی ارگانیک معمولی قرار دارد. قطعه های ویژه اغلب به صورت یک پاراگراف یا یک لیست همراه با یک تصویر ظاهر می شوند.

296148dc3a6b4d06b70bbe6a49af0214

نتیجه

SERP های گوگل می توانند عناصر مختلفی را نشان دهند: خود نتایج جستجو (به اصطلاح قطعه قطعه)، یک نمودار دانش، یک قطعه ویژه، یک جعبه پاسخ، تصاویر، نتایج خرید و موارد دیگر. بسته به نوع پرس و جو و داده هایی که گوگل پیدا می کند، برخی از این عناصر نشان داده می شوند. می‌توانید داده‌ها را به صفحه خود اضافه کنید، بنابراین Google می‌تواند یک قطعه «rich» را نشان دهد و اطلاعات بیشتری درباره محصول یا دستور غذای شما ارائه دهد.

شما می توانید به گوگل پول بدهید تا قطعه صفحه شما به عنوان تبلیغ در صفحه نتایج جستجو قرار گیرد. یا، می توانید صفحات خود را برای موتورهای جستجو – و کاربران بهینه کنید! – بنابراین از نظر ارگانیک رتبه بالایی خواهد داشت. این همان سئو است و ما در مورد آن می نویسیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات