درک نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس

1402/11/05
69 بازدید
bounce rate in Google Analytics

Bounce rate در Google Analytics

تعریف نرخ پرش به طور عامیانه به این شکل است: «یک توک پا آمدم و رفتم» . اما دقیقا به چه معناست؟ چه زمانی یک بازدیدکننده پرش می کند؟ آیا صرفاً یک بازدیدکننده است که دکمه بازگشت را می‌زند یا چیزهای بیشتری برای آن وجود دارد؟ و با نگاه کردن به نرخ پرش یک صفحه وب چه چیزی را می‌توان فهمید؟ در این پست می خواهیم به شما نشان دهیم که چیست، چه معنایی دارد و چگونه می توانید نرخ پرش خود را بهبود بخشید. همه دوست دارند در رتبه اول گوگل قرار بگیرند پس با ما در این مقاله همراه باشید تا بررسی کنیم آیا نرخ پرش تاثیری در رتبه بندی دارد یا خیر‌.

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش معیاری است که درصد افرادی را که وارد وب سایت شما می شوند و در صفحه ای که وارد شده اند کاری انجام نمی‌دهند را اندازه می گیرد. بنابراین آنها روی یک آیتم منو، پیوند “بیشتر بخوانید” یا هر پیوند داخلی دیگری در صفحه کلیک نمی کنند. این به این معنی است که سرور گوگل آنالیتیکس یک نشان حیات از بازدید کننده دریافت نمی کند. زمانی که کاربر درگیری با صفحه فرود نداشته باشد و بازدید با یک بازدید تک صفحه ای به پایان برسد، و سایت را ترک کند.

می توانید از نرخ پرش به عنوان معیاری استفاده کنید که کیفیت یک صفحه وب و/یا «کیفیت» مخاطبان شما را نشان می دهد. منظور ما از کیفیت مخاطب شما این است که آیا مخاطب با هدف سایت شما مطابقت دارد یا خیر.

گوگل آنالیتیکس چگونه نرخ پرش را محاسبه می کند؟

با توجه به نرخ پرش گوگل به روش زیر محاسبه می شود:

نرخ پرش، جلسات تک صفحه ای تقسیم بر تمام جلسات یا درصدی از تمام جلسات سایت شما است که در آن کاربران تنها یک صفحه را مشاهده کرده و تنها یک درخواست را به سرور تجزیه و تحلیل داده اند.

به عبارت دیگر، تمام جلساتی را که بازدیدکننده تنها از یک صفحه بازدید کرده است جمع آوری می کند و آن را بر تمام جلسات تقسیم می کند.

داشتن نرخ پرش بالا می تواند به معنای سه چیز باشد:
1. کیفیت صفحه پایین است. هیچ چیز جذاب و اغوا کننده ای برای تعامل وجود ندارد.
2. مخاطبان شما با هدف صفحه مطابقت ندارند، زیرا با صفحه شما ارتباط بر قرار نمی‌کنند.
3. بازدیدکنندگان اطلاعاتی را یافته اند که به دنبال آن بودند و به چیز دیگری نیاز ندارند.

ممکن است مقاله اشتباهات مهلک در سئو برای شما مفید باشد.

در ادامه به معنای نرخ پرش برمی گردم.

نرخ پرش و سئو

در این پست، من در مورد نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس صحبت می کنم. بحث های زیادی در مورد اینکه آیا نرخ پرش یک فاکتور رتبه بندی SEO است یا خیر وجود دارد. ما به سختی می توانیم تصور کنیم که گوگل داده های Google Analytics را به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر بگیرد، زیرا اگر Google Analytics به درستی پیاده سازی نشود، داده ها قابل اعتماد نیستند. علاوه بر این، شما به راحتی می توانید نرخ پرش را دستکاری کنید.

خوشبختانه، چندین کاربر گوگل همین را می گویند : گوگل از داده های Google Analytics در الگوریتم جستجوی خود استفاده نمی کند. اما، البته، باید مطمئن شوید که وقتی افراد از یک موتور جستجو به سایت شما می آیند، به نتایج جستجو باز نمی گردند، زیرا این نوع پرش احتمالاً یک عامل رتبه بندی است . اگرچه ممکن است به روشی متفاوت از نرخ پرش ما در Google Analytics اندازه گیری شود.

از دیدگاه سئوی جامع ، شما باید تمام جنبه های سایت خود را بهینه کنید. بنابراین، نگاه دقیق به نرخ پرش می تواند به شما کمک کند تا وب سایت خود را حتی بیشتر بهینه کنید، که به سئوی شما کمک می کند.

چگونه نرخ پرش را تفسیر کنیم؟

ارتفاع نرخ پرش شما و خوب یا بد بودن آن واقعاً به هدف صفحه بستگی دارد. اگر هدف صفحه صرفا اطلاع رسانی است، پس نرخ پرش بالا فی نفسه چیز بدی نیست. البته، شما دوست دارید که مردم مقالات بیشتری را در وب سایت شما مطالعه کنند، در خبرنامه شما مشترک شوند و غیره. اما زمانی که آنها فقط از یک صفحه بازدید کرده اند تا مثلاً یک پست را بخوانند یا یک آدرس پیدا کنند، پس از پایان خواندن، تعجب آور نیست که برگه را ببندند. توجه داشته باشید، حتی در این مورد، هیچ ماشه ای به سرور Google Analytics ارسال نمی شود، بنابراین یک پرش است.

یک کار هوشمندانه، زمانی که صاحب وبلاگ هستید، ایجاد بخشی است  که فقط شامل «بازدیدکنندگان جدید» است. اگر نرخ پرش در بین بازدیدکنندگان جدید بالا است، به این فکر کنید که چگونه می توانید تعامل آنها را با سایت خود بهبود بخشید. زیرا می خواهید بازدیدکنندگان جدیدی با سایت شما درگیر شوند.

اگر هدف یک صفحه تعامل فعال با سایت شما باشد، نرخ پرش بالا چیز بدی است. فرض کنید صفحه ای دارید که یک هدف دارد: جذب بازدیدکنندگان برای مشترک شدن در خبرنامه شما. اگر آن صفحه دارای نرخ پرش بالایی است، ممکن است لازم باشد خود صفحه را بهینه کنید. برای مثال ، با افزودن یک فراخوان برای اقدام واضح ، دکمه «اشتراک در خبرنامه ما»، می‌توانید نرخ پرش را کاهش دهید.

اما ممکن است دلایل دیگری برای نرخ پرش بالا در صفحه اشتراک خبرنامه وجود داشته باشد. اگر بازدیدکنندگان را به بهانه‌های نادرست جذب کرده‌اید، نباید تعجب کنید که این بازدیدکنندگان با صفحه شما درگیر نمی‌شوند. احتمالاً هنگام ورود به صفحه اشتراک شما انتظار چیز دیگری را داشتند. از سوی دیگر، اگر از ابتدا در مورد انتظارات بازدیدکنندگان در صفحه اشتراک کاملاً واضح بوده‌اید، نرخ پرش پایین می‌تواند چیزی در مورد کیفیت بازدیدکنندگان بیان کند، آنها می‌توانند انگیزه زیادی برای دریافت خبرنامه داشته باشند. لزوماً در مورد کیفیت صفحه نیست.

نرخ پرش و تبدیل

اگر از دیدگاه تبدیل به نرخ پرش نگاه کنید، نرخ پرش می تواند به عنوان معیاری برای اندازه گیری موفقیت استفاده شود. به عنوان مثال، فرض کنید طراحی صفحه خود را تغییر داده اید به این امید که تبدیل بهتری داشته باشد، سپس مطمئن شوید که به نرخ پرش آن صفحه توجه داشته باشید. اگر شاهد افزایش در پرش هستید، تغییر در طرحی که ایجاد کرده اید ممکن است تغییر اشتباهی بوده باشد و می تواند نرخ تبدیل پایین شما را توضیح دهد.

همچنین می توانید نرخ پرش محبوب ترین صفحات خود را بررسی کنید. کدام صفحات دارای نرخ پرش پایین و کدام صفحات بالا هستند؟ این دو را مقایسه کنید، سپس از صفحات با نرخ پرش پایین یاد بگیرید.

راه دیگری برای نگاه کردن به نرخ پرش شما از دیدگاه منابع ترافیک است. کدام منابع ترافیک منجر به نرخ پرش بالا یا پایین می شود؟ به عنوان مثال خبرنامه شما؟ یا یک وب سایت ارجاعی که ترافیک زیادی ارسال می کند؟ آیا می توانید بفهمید که چه چیزی باعث این نرخ پرش می شود؟ و اگر کمپین AdWords را اجرا می کنید، باید به نرخ پرش آن منبع ترافیک نیز توجه داشته باشید.

در نتیجه گیری‌ها مراقب باشید

ما تعداد زیادی مشتری با نرخ پرش که به طور غیرطبیعی پایین بود دیده ایم. در آن صورت، همه زنگ‌های هشدار باید به صدا درآیند، به خصوص اگر انتظار نرخ پرش پایین را نداشته باشید. زیرا احتمالاً به این معنی است که Google Analytics به درستی پیاده سازی نشده است. چندین چیز وجود دارد که بر نرخ پرش تأثیر می گذارد زیرا آنها یک ماشه به سرور Google Analytics ارسال می کنند و Google Analytics به اشتباه آن را به عنوان یک تعامل تشخیص می دهد.

معمولاً نرخ پرش غیرطبیعی پایین توسط رویدادی ایجاد می شود که سرور Google Analytics را راه اندازی می کند. به پنجره‌های بازشو، پخش خودکار ویدیوها یا رویدادی که اجرا کرده‌اید و پس از ۱ ثانیه فعال می‌شود، فکر کنید.

البته، اگر رویدادی ایجاد کرده‌اید که تعداد اسکرول‌ها را ردیابی می‌کند، پس داشتن نرخ پرش پایین چیز خوبی است. این نشان می دهد که مردم در واقع صفحه را به پایین اسکرول می کنند و محتوای شما را می خوانند.

چگونه نرخ پرش بالا را کاهش دهیم؟

تنها راه کاهش نرخ پرش خود، افزایش تعامل در صفحه شما است. به نظر من، دو روش برای بررسی نرخ پرش وجود دارد. از منظر ترافیک و از منظر صفحه.

اگر برخی منابع ترافیک دارای نرخ پرش بالایی هستند، باید به انتظارات بازدیدکنندگانی که از آن منابع به سایت شما می آیند نگاه کنید. فرض کنید در حال اجرای یک تبلیغ در وب سایت دیگری هستید، و اکثر افرادی که از طریق آن تبلیغات به سایت شما می آیند، در این صورت به آرزوی آنها نمی رسید. شما انتظارات آنها را برآورده نمی کنید. تبلیغی را که اجرا می کنید مرور کنید و ببینید آیا با صفحه نمایش داده شده مطابقت دارد یا خیر. اگر نه، مطمئن شوید که صفحه دنباله منطقی آگهی است یا برعکس.

اگر صفحه شما انتظارات بازدیدکنندگان شما را برآورده می کند و صفحه همچنان دارای نرخ پرش بالایی است، باید به خود صفحه نگاه کنید. قابلیت استفاده از صفحه چگونه است؟ آیا فراخوانی برای اقدام در بالای صفحه وجود دارد؟ آیا پیوندهای داخلی دارید که به صفحات یا پست های مرتبط اشاره می کنند؟ آیا منویی دارید که استفاده از آن آسان باشد؟ آیا این صفحه از مردم دعوت می کند تا سایت شما را بیشتر ببینند؟ آیا عبارت کلیدی که جستجو شده مرتبط با هدف کاربر است؟ هدف جستجوی کاربر چه بوده؟  اینها همه مواردی هستند که باید هنگام بهینه سازی صفحه خود در نظر بگیرید.

تفاوت نرخ خروج و نرخ پرش

نرخ پرش اغلب با نرخ خروج اشتباه گرفته می شود. به معنای واقعی کلمه، نرخ خروج درصدی از بازدیدهای صفحه است که آخرین بار در جلسه بوده است. این چیزی در مورد تصمیم کاربران برای پایان دادن به جلسه خود در وب سایت شما در آن صفحه خاص می گوید. صفحه پشتیبانی گوگل چند نمونه واضح از نرخ خروج و نرخ پرش را ارائه می دهد که تفاوت را بسیار واضح نشان می دهد.

نتیجه

نرخ پرش معیاری است که می توانید برای تجزیه و تحلیل تلاش های بازاریابی خود از آن استفاده کنید. می توانید از آن برای اندازه گیری اینکه آیا انتظارات بازدیدکنندگان خود را برآورده می کنید، استفاده کنید. با این وجود، شما می خواهید آنها با سایت شما درگیر شوند. بنابراین می توانید با استفاده از نرخ پرش تصمیم بگیرید که کدام صفحات به توجه بیشتری نیاز دارند. برآورده کردن انتظارات بازدیدکنندگان و جذاب تر کردن صفحات شما برای بازدیدکنندگان، همگی منجر به ایجاد یک وب سایت عالی می شود. و همه ما می دانیم که وب سایت های عالی رتبه بهتری دارند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات