آدمخواری کلمه کلیدی چیست؟

1402/11/02
84 بازدید
https://localhost:7047/img/upload//b5ace7b037d54afd80490c1d58266fbb.png

بسیاری از مردم بر این باورند که داشتن چندین صفحه در مورد یک موضوع، موتورهای جستجو را سردرگم می کند و آنها را به رتبه بندی اشتباهی سوق می دهد.

داشتن چندین صفحه در مورد یک موضوع می تواند منجر به رتبه بندی های غیرمنتظره یا نامطلوب شود، اما همیشه به این معنی نیست که چیزی اشتباه است یا نیاز به تعمیر دارد. با این حال، گاهی اوقات می تواند نشان دهنده فرصتی برای ادغام محتوا برای بهبود رتبه بندی و عملکرد ارگانیک باشد.

در این راهنما، یاد خواهید گرفت:

  • کلمه کلیدی آدمخواری چیست؟
  • چرا آدمخواری کلمات کلیدی بد است
  • چگونه مسائل مربوط به آدمخواری کلمات کلیدی را پیدا کنیم
  • نحوه رفع مشکلات آدم خواری کلمات کلیدی
  • راه حل های بد خواری کلمه کلیدی

آدمخواری کلمه کلیدی چیست؟

آدمخواری کلمات کلیدی (Cannibalization) زمانی است که چندین صفحه در یک وب سایت کلمات کلیدی یکسان یا مشابه را هدف قرار می دهند و با یکدیگر رقابت می کنند تا به عملکرد ارگانیک سایت آسیب برساند. جنگ کلمات کلیدی با هم.

به عنوان مثال، فرض کنید دو صفحه در مورد سئو فنی داریم . اگر بتوانیم به طور کلی ترافیک ارگانیک بیشتری را با ترکیب دو صفحه در یک صفحه به دست آوریم، این یک مسئله آدمخواری است. وجود آن دو صفحه، عملکرد ارگانیک ما را می خورد.

آیا آدم خواری کلمات کلیدی بد است؟

آدمخواری کلمات کلیدی بد است . اما بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که شما فقط زمانی با یک مشکل آدمخواری روبرو می شوید که چندین صفحه یک کلمه کلیدی را هدف قرار دهند و به عملکرد ارگانیک سایت آسیب برساند.

با توجه به اینکه صفحات سایت معمولا برای بسیاری از کلمات کلیدی رتبه بندی می شوند ، همیشه این اتفاق نمی‌افتد.

داده هایی در مورد چند کلمه کلیدی که یک صفحه رتبه بندی 10 برتر رتبه بندی می کند

به عنوان مثال، فرض کنید که ما دو صفحه داریم که یک کلمه کلیدی را هدف قرار می دهند. یکی از آنها رتبه 1 را دارد، اما صفحه دیگر (که ما قصد داریم رتبه بندی کنیم) جایی دیده نمی شود. شما می توانید استدلال کنید که کلمه کلیدی خواری رخ داده است زیرا یک صفحه ظاهراً ترافیک صفحه دیگر را خورده است.

خب حالا اگر این اتقاق افتاده باشد چه؟ اگر این صفحات هر کدام برای صدها کلمه کلیدی دیگر هدف گرفته شده‌ باشند چکار باید کرد؟

در این صورت، چرا نگران ترافیک فقط یک کلمه کلیدی باشید؟

واقعیت این است که ما در اینجا مشکل آدمخواری واقعی نداریم زیرا وجود این دو صفحه احتمالاً به عملکرد کلی سایت ما آسیب نمی رساند. اگر بخواهیم یکی از آنها را ادغام یا حذف کنیم، احتمالاً برخی از رتبه‌بندی کلمات کلیدی دیگر خود را از دست می‌دهیم و شاهد کاهش خالص ترافیک خواهیم بود.

چگونه مسائل مربوط به آدمخواری کلمات کلیدی را پیدا کنیم

ترفند خوب برای یافتن مسائل واقعی آدمخواری این است که به دنبال صفحاتی بگردید که کلمات کلیدی یکسانی را هدف قرار می دهند و هدف یکسان یا بسیار مشابه را برآورده می کنند.

نحوه رفع مشکلات آدم خواری کلمات کلیدی

دلیل این امر این است که اگر هدف یکسان باشد، بعید است که هر صفحه برای تعداد زیادی از تغییرات مختلف کلیدواژه طولانی رتبه بندی شود. بنابراین معمولاً با ادغام صفحات، از ضرر بیشتر می توان جلوگیری کرد.

بیایید به چند روش برای شناسایی این صفحات نگاه کنیم.

گزینه 1. یک ممیزی محتوا انجام دهید

مگر اینکه سایت شما بزرگ باشد، مسائل مربوط به آدم خواری باید در طول ممیزی محتوا نسبتاً آسان باشد.

گزینه 2. به سوابق رتبه بندی نگاه کنید

این بهترین زمانی است که بخواهید مسائل مربوط به آدمخواری را برای یک کلمه کلیدی خاص بررسی کنید.

برای مثال، اگر به رتبه‌بندی تاریخی Moz برای آدم‌خواری کلمات کلیدی نگاه کنیم، می‌بینیم که در شش ماه گذشته سه صفحه رتبه‌بندی شده‌اند که هیچ کدام بالاتر از رتبه ۸ قرار نگرفته‌اند:

پیدا کردن مسائل مربوط به آدمخواری کلمات کلیدی با نگاه کردن به رتبه بندی های تاریخی

بیایید نگاهی دقیق تر به دو تا از این URL ها بیندازیم:

/blog/identify-and-tackle-keyword-cannibalisation-in-2019

/blog/how-to-solve-keyword-cannibalization

در اینجا چیزی است که آنها در مورد صفحات به ما می گویند:

  1. آنها هر دو پست وبلاگ هستند.
  2. آنها هر دو در مورد یک چیز هستند (به عنوان مثال، مقابله / حل کلمه کلیدی آدمخواری).
  3. اولین مورد قدیمی است (سال 2019 که در URL موجود است).

بنابراین این تقریباً به طور قطع یک موضوع آدمخواری است. صفحات همان هدف را برآورده می کنند و با یکدیگر رقابت می کنند. عملکرد کلی ارگانیک Moz احتمالاً می تواند با تثبیت آنها بهبود یابد.

گزینه 3. یک سایت را اجرا کنید: جستجو کنید

به گوگل سر بزنید و جستجو کنید site:yourwebsite.com “topic”. شما تمام صفحات مربوط به آن موضوع را در سایت خود خواهید دید.

اگر این کار را برای انجام دهیم site:moz.com “keyword cannibalization”، می توانید ببینید که سه نتیجه اول همان هایی هستند که قبلا در Site Explorer کشف کرده بودیم:

پیدا کردن مسائل مربوط به آدمخواری کلمات کلیدی با یک سایت گوگل: جستجو

مراقب این تاکتیک باشید، زیرا گوگل هر نتیجه ای که به طور مبهم منطبق است را برمی گرداند. به عنوان مثال، می توانید در بالا ببینید که 661 نتیجه برای جستجوی ما وجود دارد. Moz ممکن است در اینجا مشکل آدمخواری کلمه کلیدی داشته باشد، اما همه این صفحات مشکل ساز نیستند. بیشتر آنها کلمات کلیدی کاملا متفاوتی را هدف قرار می دهند.

گزینه 4. جستجوی گوگل را اجرا کنید و دسته بندی میزبان را حذف کنید

اجرای یک سایت: جستجو می تواند به شما کمک کند تا مشکلات بالقوه آدمخواری را پیدا کنید. تنها مسئله این است که نتایج فاقد حس مکان هستند، و دانستن چگونگی مقابله با این موضوع را دشوار می کند.

اگر به مثال قبلی نگاه کنید، خواهید دید که احتمالاً منطقی است که Moz سه صفحه خود را ادغام کند. اما دقیقاً چگونه باید آنها را ادغام کنند؟ کدام صفحات باید تغییر مسیر داده شوند و کدام صفحات را باید نگه دارند؟ آیا این حتی ممکن است شرایط را بهبود بخشد؟

اغلب می‌توانید پاسخ این سؤالات را با اجرای یک جستجوی معمولی در Google و حذف خوشه‌بندی میزبان بیابید – جایی که Google صفحات مشابه از همان میزبان را از نتایج جستجو حذف می‌کند.

به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی آدمخواری را در گوگل جستجو کنیم، تنها یک نتیجه از Moz در 20 مورد برتر مشاهده می کنیم:

نتایج Google فیلتر شده

&filter=0اما اگر به URL جستجوی گوگل اضافه کنیم ، خوشه بندی میزبان حذف می شود و سه نتیجه از Moz در 20 مورد برتر را نشان می دهد:

نتایج Google فیلتر نشده

در این مثال، رتبه‌بندی پست 2019 Moz را در جایگاه 6 و دو پست دیگر به ترتیب در جایگاه‌های 12 و 13 رتبه‌بندی می‌شوند.

نتایج بدون فیلتر Google برای «آدم‌خواری کلمه کلیدی»

بنابراین ما می دانیم که اکنون Moz می تواند با ترکیب برخی از این صفحات و تغییر مسیر، بالاتر از جایگاه 6 قرار گیرد. همچنین بدیهی است که گوگل در حال حاضر صفحه در جایگاه شماره 6 را مرتبط ترین نتیجه برای این کلمه کلیدی می داند. بنابراین، احتمالاً منطقی است که در درجه اول با آن صفحه کار کنید و صفحات دیگر را به آنجا هدایت کنید.

گزینه 5. چندین URL رتبه بندی شده را بررسی کنید

اگر گوگل چندین URL را برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی کند، این می تواند نشانه ای از مشکل آدم خواری باشد.

فقط توجه داشته باشید که این قضیه همیشه کار نمی کند، زیرا گوگل تمایل دارد چندین صفحه (در موقعیت های معمولی) را از یک میزبان رتبه بندی نکند، همانطور که قبلا بحث شد.

همه کلیدواژه‌هایی که در اینجا نشان داده می‌شوند، منعکس‌کننده مسائل «آدم‌خواری» نیستند. شما همیشه باید SERP و تاریخچه رتبه بندی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که یک مشکل واقعی آدمخواری دارید.

نحوه رفع مشکلات آدم خواری کلمات کلیدی

اگر مطمئن هستید که مشکل آدمخواری دارید، اغلب می توانید با یکپارچه سازی صفحات عملکرد ارگانیک را بهبود بخشید. این ممکن است به معنای تغییر مسیر یک صفحه قدیمی و قدیمی به چیزی مرتبط تر باشد که قبلاً دارید یا چندین صفحه را با یک صفحه جدید ترکیب کنید.

نحوه رفع مشکلات آدم خواری کلمات کلیدی

مثال زیر در مورد رفع مشکل آدمخواری در یکی از سایتهاست:

تاثیر تلفیق دو صفحه آدمخوار بر رتبه بندی

سوابق ترافیک ارگانیک به این دو صفحه نیز تغییر مثبت را نشان می دهد (فلش تاریخ ادغام را نشان می دهد):

تأثیر تلفیق دو صفحه آدمخوار بر ترافیک

تا زمان تغییر مسیر در سال 2018، هر دو صفحه کمی از ترافیک دریافت می کردند. پس از ادغام و تغییر مسیر، تنها یکی ترافیک دریافت می کند… اما ترافیک بسیار بیشتری نسبت به هر دو صفحه (ترکیب) از قبل دریافت می کند.

 یاد داشته باشید که تعویض هر پیوند داخلی پس از اجرای تغییر مسیر همیشه بهترین روش است.

آیا راه حل واقعا به این سادگی است؟

اغلب اوقات، بله. اما همانطور که خوانندگان با تجربه‌تر ما می‌دانند، بسیاری از موارد به سئو نیز بستگی دارد.

به عنوان مثال، ما دو راهنمای بسیار مشابه داریم:

  1. چگونه وب سایت خود را به موتورهای جستجو ارسال کنید
  2. چگونه وب سایت خود را به گوگل ارسال کنید

هر دوی این صفحات با وجود هدف قرار دادن کلمات کلیدی کمی متفاوت، اهداف بسیار مشابهی را انجام می دهند. و اگر به ترافیک ارگانیک تخمینی آنها نگاه کنیم، می بینیم که ترافیک یک صفحه در مقایسه با صفحه دیگر کم رنگ می شود:

ترافیک به دو صفحه مشابه

بنابراین به نظر می رسد که این یک مسئله آدمخواری است و احتمالاً باید صفحات را با هم ادغام کنیم. درست؟

شاید. اما باز هم، راهنمای ما برای ارسال وب‌سایت‌ها به موتورهای جستجو نمی‌تواند در حال حاضر عملکرد بهتری در جستجوی ارگانیک داشته باشد.

ترافیک تخمینی به راهنمای ما برای ارسال وب سایت شما به موتورهای جستجو، از طریق کاوشگر کلمات کلیدی Ahrefs

پس آیا این واقعاً یک موضوع آدمخواری است؟ آیا واقعاً با ادغام این صفحات می توان چیزی به دست آورد؟ احتمالا نه. و ادغام پست‌ها در یک پست احتمالاً باعث می‌شود که مقدار کمی از ترافیک ارگانیک را که راهنمای دیگر در حال حاضر دریافت می‌کند از دست بدهیم. پس چرا زحمت بکشیم؟

نمونه دیگری از سناریوهای ظریف، هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی در چندین صفحه است که اهداف متفاوتی را برآورده می کند. اگر کلمه کلیدی دارای اهداف متفاوتی باشد، خوب است، و این معمولاً یک مسئله آدمخواری واقعی نیست. مطمئناً، ممکن است برخی از کلمات کلیدی با هم همپوشانی یا تعویض رتبه های دوره ای را مشاهده کنید. اما هر صفحه معمولاً از کلمات کلیدی طولانی (دم بلند) خود ترافیک دریافت می کند.

هدف قرار دادن کلمات کلیدی یکسان با صفحاتی که مقاصد متفاوتی دارند به نظر می رسد

(باز هم، به همین دلیل است که معمولاً تمرکز بر رفع آدم خواری در سطح کلمه کلیدی چندان منطقی نیست. خطر از دست دادن ترافیک ناشی از کلید واژه های دم بلند را دارید.)

اما اگر تجزیه و تحلیل شما به شما بگوید که یکی از این صفحات ارزش کمی دارد یا اصلا ارزش ندارد، چه؟

برای مثال، شاید یکی یک پست وبلاگ فوق العاده ToFu و دیگری صفحه فرود BoFu باشد.

در این مورد، تا زمانی که 100٪ مطمئن هستید که پست وبلاگ کم ارزش برای کسب و کار شما ارزشی ندارد، می توانید صفحه را حذف کرده و به صفحه فرود هدایت کنید تا کار درست را تثبیت کنید.

این احتمالاً باعث می شود که شما به طور کلی برخی از ترافیک ارگانیک را از دست بدهید. اما نباید مهم باشد، زیرا متوجه شدید که ترافیک هیچ ارزشی برای تجارت شما ندارد.

راه حل های رفع عیب آدم خواری کلمات کلیدی که به ندرت (یا هرگز) توصیه نمی کنیم

مردم اغلب سعی می کنند آدم خواری را در سطح کلمه کلیدی با راه حل های به ظاهر منطقی که اساساً در عمل ناقص هستند، حل کنند. بیایید نگاهی دقیق تر به این موارد بیندازیم تا بدانید چه کاری را نباید انجام دهید.

صفحه را حذف کنید

این به ندرت راه حل خوبی است، مگر اینکه صفحه برای کسب و کار شما ارزشی نداشته باشد (که قبلاً در مورد آن صحبت شد) یا فقط برای کلمه کلیدی آدم خوار رتبه بندی شود. هر دوی این سناریوها بسیار بعید هستند، بنابراین در مواجهه با آدم خواری این کار نادری است.

صفحه را Noindex کنید

Noindexing باعث می شود که موتورهای جستجو صفحه را از فهرست خود حذف کنند، به این معنی که برای هیچ چیز رتبه ای نخواهد داشت. این یک راه وحشتناک برای رفع آدم‌خواری است و باز هم دلیل این را نشان می‌دهد که چرا مقابله با آدم‌خواری در سطح کلمه کلیدی تقریباً همیشه ایده بدی است.

بهینه سازی صفحه

این یک نوع از نظر تئوری منطقی است اما اساساً ناقص است زیرا شما نمی توانید یک صفحه را فقط برای یک کلمه کلیدی از حالت بهینه خارج کنید. همه چیز اینطوری کار نمی کند. به عنوان مثال، حذف تمام پیوندهای داخلی با کلمه کلیدی آدم خوار به عنوان Anchor احتمالاً بر رتبه بندی صفحه برای سایر کلمات کلیدی نیز تأثیر می گذارد. همین امر برای حذف ذکر کلمه کلیدی آدم خوار از صفحه صادق است.

نتیجه گیری

آدمخواری کلمات کلیدی واقعاً یک مسئله بد نیست – حداقل نه به روشی که اکثر مردم آن را درک می کنند. گوگل با صفحات متعدد درباره چیزهای مشابه یا صفحاتی که کلمات کلیدی مشابهی را هدف قرار می دهند، گیج نمی شود. می داند چه چیزی در آن صفحات وجود دارد و آنها را بر اساس آن رتبه بندی می کند.

آیا این بدان معناست که گوگل همیشه صفحه مورد نظر شما را رتبه بندی می کند؟ البته که نه. اما این بدان معنا نیست که صفحه اشتباهی را رتبه بندی می کند یا برای رفع مشکل نیاز به اقدام جدی است. بسیاری از راه‌حل‌های رایج برای آدم‌خواری کلمات کلیدی، بیش از آنکه مفید باشند، ضرر دارند.

سفارش‌های سئو تخصصی که به شرکت زرین افزار واگذار می‌شود بحث کلمات کلیدی آدمخوار را به خوبی در محتوای شما در نظر می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات