جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
زرین‌افزار

شروع بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

بهینه سازی موتورهای جستجو تعریفی از واژه سئو است که این روزها نقل مجلس و محافل صاحب نظران، وب‌مسترها، متخصصین، دیجیتال مارکتینگ‌ها و محتوا نویسان است.

در مقاله شروع بهینه سازی موتورهای جستجو به شروع کار با سئو خواهیم پرداخت. اگر با واژه سئو غریب هستید در ابتدای کار شاید این مقاله کمی شما را گیج کند و ترسناک به نظر بیاید. ولی نگران نباشید. در دوره آموزش سئو زرین افزار شما گام به گام با سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو آشنا می‌شوید.

اگر با واژه سئو آشنا نیستید مقاله سئو یا بهینه سازی موتور جستجو چیست؟ به شما توصیه می‌شود.

فهرست‌بندی مطالب

این راهنما برای چه کسانی است؟

اگر مالک سایت، نویسنده بلاگ یا دنبال کسب درآمد یا تبلیغ محتوای آنلاین از طریق جستجوی Google هستید، این راهنما برای شما در نظر گرفته شده است.

شما ممکن است صاحب یک تجارت رو به رشد و پر رونق، صاحب وب سایت ده‌ها سایت، متخصص سئو در یک آژانس سئو باشید که علاقه زیادی به جستجو دارد، این راهنما برای شما در نظر گرفته شده است.

اگر شما علاقه‌مند به داشتن یک نمای کلی از اصول اولیه سئو مطابق بهترین شیوه‌های گوگل هستید، در واقع در جای مناسبی هستید. این راهنما هیچ رازی را ارائه نمی‌‌دهد که به طور خودکار سایت شما را در رتبه اول گوگل قرار دهد (با عرض پوزش!)، اما امی‌دواریم که پیروی از بهترین روش‌ها خزیدن، فهرست بندی و درک محتوای شما را برای موتورهای جستجو آسان‌تر کند.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) اغلب در مورد‌ایجاد تغییرات کوچک در بخش‌هایی از وب سایت شما است. هنگامی‌که این تغییرات به صورت جداگانه مشاهده می‌‌شوند، ممکن است به نظر پیشرفت‌های تدریجی به نظر برسند، اما وقتی با سایر بهینه سازی‌ها‌ترکیب شوند، می‌‌توانند تأثیر قابل توجهی بر تجربه کاربری و عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک داشته باشند.

احتمالاً قبلاً با بسیاری از موضوعات این راهنما آشنا هستید، زیرا آنها اجزای ضروری برای هر صفحه وب هستند، اما ممکن است از آنها نهایت استفاده را نبرید.

شما باید یک وب سایت بسازید تا به نفع کاربران خود باشد و هر گونه بهینه سازی را در جهت بهبود تجربه کاربری بسازید. یکی از این کاربران یک موتور جستجو است که به سایر کاربران کمک می‌‌کند تا محتوای شما را کشف کنند. سئو در مورد کمک به موتورهای جستجو برای درک و ارائه محتوا است.

سایت شما ممکن است کوچک یا بزرگ باشد و محتوای بسیار متفاوتی را ارائه دهد، اما موضوعات بهینه سازی در این راهنما برای سایت‌هایی با هر اندازه و نوع اعمال می‌‌شود. امی‌دواریم راهنمای ما‌ایده‌های تازه‌ای در مورد نحوه بهبود وب‌سایت خود به شما ارائه دهد، و مایلیم سؤالات، بازخوردها و داستان‌های موفقیت شما را در بخش نظرات بشنویم.

واژه‌نامه سئو

آدرس صفحه اصلی سایت خود را جستجو کنید. اگر نتایج را مشاهده کردید، در فهرست قرار دارید.

می‌‌توانید صفحات ایندکس شده خود را بدین صورت بیابید:

site:zarinafzar.com

اگرچه گوگل می‌لیاردها صفحه را می‌‌خزند، اما از دست رفتن برخی از سایت‌ها اجتناب ناپذیر است. هنگامی‌که خزنده‌های گوگل سایتی را از دست می‌‌دهند، اغلب به یکی از دلایل زیر است:

  • این سایت به خوبی با سایت‌های دیگر در وب مرتبط نیست
  • شما به‌تازگی یک سایت جدید راه‌اندازی کرده‌اید و گوگل هنوز زمانی برای خزیدن آن نداشته است
  • طراحی سایت، خزیدن موثر محتوای آن را برای گوگل دشوار می‌‌کند
  • گوگل هنگام تلاش برای خزیدن سایت شما خطایی دریافت کرد
  • خط مشی شما گوگل را از خزیدن در سایت مسدود می‌‌کند. مثلا در فایل robots.txt این محدودیت اعمال شده.

Google یک موتور جستجوی کاملاً خودکار است که از خزنده‌های وب برای کاوش دائمی‌وب استفاده می‌‌کند و به دنبال سایت‌هایی برای افزودن به فهرست گوگل می‌‌گردد. شما معمولاً حتی نیازی به انجام کاری ندارید جز اینکه سایت خود را در وب قرار دهید. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق سایت‌های فهرست‌شده در نتایج گوگل به‌صورت دستی برای گنجاندن ارسال نمی‌‌شوند، اما وقتی گوگل در وب می‌‌خزد، به‌طور خودکار پیدا و اضافه می‌‌شوند.

سرچ کنسول گوگل ابزارهایی را برای کمک به شما برای ارسال محتوای خود به Google و نظارت بر عملکرد خود در جستجوی Google ارائه می‌‌دهد. اگر بخواهید، کنسول جستجو حتی می‌‌تواند در مورد مسائل مهمی‌که گوگل با سایت شما با آن مواجه می‌‌شود، هشدار ارسال کند.

در اینجا چند سوال اساسی وجود دارد که باید هنگام شروع به کار در مورد وب سایت خود از خود بپرسید.

  • آیا وب سایت من در گوگل نمایش داده می‌‌شود؟
  • آیا محتوای باکیفیت را به کاربران ارائه می‌‌کنم؟
  • آیا کسب و کار محلی من در Google نمایش داده می‌‌شود؟
  • آیا دسترسی به محتوای من در همه دستگاه‌ها سریع و آسان است؟
  • آیا وب سایت من امن است؟

اولین قدم برای قرار دادن سایت خود در گوگل این است که مطمئن شوید که گوگل می‌‌تواند آن را پیدا کند. بهترین راه برای انجام این کار ارسال نقشه سایت است. نقشه سایت فایلی در سایت شما است که به موتورهای جستجو در مورد صفحات جدید یا تغییر یافته سایت شما می‌‌گوید.

نقشه سایت یا سایت مپ، معمولا با آدرسی شبیه sitemap.xml در پوشه اصلی سایت شما پیدا می‌شود.

همچنین گوگل صفحات را از طریق پیوندهایی از صفحات دیگر پیدا می‌کند.

یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو می‌‌گوید که آیا می‌‌توانند به بخش‌هایی از سایت شما دسترسی داشته باشند و در نتیجه بخزند. این فایل که باید robots.txt نام داشته باشد در پوشه اصلی سایت شما قرار می‌‌گیرد. این امکان وجود دارد که صفحات مسدود شده توسط robots.txt همچنان قابل خزیدن باشند، بنابراین برای صفحات حساس، از روش‌ایمن‌تر استفاده کنید.

کدهای زیر در فایل robots.txt به گوگل‌بات اجازه خزیدن می‌دهد ولی به این ربات اجازه نمی‌دهد مسیرهای checkout و icons را ببیند.

ممکن است نخواهید صفحات خاصی از سایت شما خزیده شود زیرا اگر در نتایج جستجوی موتورهای جستجو پیدا شوند ممکن است برای کاربران مفید نباشند. توجه داشته باشید که اگر سایت شما از زیر دامنه استفاده می‌‌کند و می‌‌خواهید صفحات خاصی در یک زیر دامنه خاص خزیده نشود، باید یک فایل robots.txt جداگانه برای آن زیر دامن ‌ایجاد کنید.

فایل robots.txt روش مناسب یا موثری برای مسدود کردن مطالب حساس یا محرمانه نیست. این فقط به خزنده‌های با رفتار خوب دستور می‌‌دهد که صفحات برای آنها نیست، اما مانع از آن نمی‌‌شود که سرور شما آن صفحات را به مرورگری که آنها را درخواست می‌‌کند تحویل دهد.

یکی از دلایل این است که موتورهای جستجو همچنان می‌توانند به URL‌هایی که شما مسدود می‌کنید ارجاع دهند (فقط نشانی اینترنتی، بدون پیوند عنوان یا قطعه‌ای را نشان می‌دهد) اگر اتفاقاً پیوندهایی به آن URL ها در جایی در اینترنت وجود داشته باشد (مانند گزارش‌های ارجاع دهنده). همچنین، موتورهای جستجوی غیرمنطبق یا سرکش که استاندارد حذف روبات‌ها را تایید نمی‌‌کنند، می‌‌توانند از دستورالعمل‌های robots.txt شما سرپیچی کنند. در نهایت، یک کاربر کنجکاو می‌‌تواند دایرکتوری‌ها یا زیرشاخه‌های موجود در فایل robots.txt شما را بررسی کند و URL محتوایی را که نمی‌‌خواهید دیده شود، حدس بزند.

در این موارد، اگر فقط می‌‌خواهید صفحه در گوگل نمایش داده نشود، از تگ noindex استفاده کنید، اما بازهم که هر کاربری با لینک مستقیم می‌تواند به صفحه دسترسی پیدا کند. برای امنیت واقعی، از روش‌های مجوز مناسب، مانند درخواست رمز عبور کاربر یا حذف کامل صفحه از سایت خود استفاده کنید.

وقتی Googlebot یک صفحه را می‌خزد، باید صفحه را به همان شکلی که یک کاربر معمولی می‌بیند ببیند. برای رندر و نمایه سازی بهینه، همیشه به گوگل اجازه دسترسی به جاوا اسکریپت، CSS و فایل‌های تصویری استفاده شده توسط وب سایت خود را بدهید. اگر فایل robots.txt سایت شما خزیدن در این منابع را ممنوع کند، به طور مستقیم به نحوه نمایش و نمایه سازی محتوای شما توسط الگوریتم‌های گوگل آسیب می‌رساند. این می‌تواند منجر به رتبه بندی نامناسب شود.

از ابزار URL Inspection استفاده کنید. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که ببینید گوگل دقیقاً چگونه محتوای شما را می‌بیند و ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تعدادی از مشکلات نمایه سازی سایت خود را شناسایی و برطرف کنید.

یک تگ <title> به کاربران و موتورهای جستجو می‌گوید که موضوع یک صفحه خاص چیست. تگ <title> را در تگ <head> سند HTML قرار دهید و متن عنوان منحصر به فردی را برای هر صفحه در سایت خود ‌ایجاد کنید.

 

اگر سند شما در صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شود، متن عنصر <title> ممکن است به شکل عنوان پیوند برای نتیجه جستجو ظاهر شود.

پیوند عنوان در یک نتیجه وب در جستجوی Googleعنصر <title> صفحه اصلی شما می‌‌تواند نام وب‌سایت یا کسب‌وکار شما را فهرست کند و می‌‌تواند شامل اطلاعات مهم دیگری مانند مکان فیزیکی کسب‌وکار یا شاید تعدادی از بخش‌ها یا پیشنهادات اصلی آن باشد.

متن عنوانی را انتخاب کنید که به طور طبیعی خوانده شود و به طور موثر موضوع محتوای صفحه را به اشتراک بگذارد.

در هنگام استفاده از تگ title از انجام این موارد خودداری کنید:

  • استفاده از متنی در <title> که هیچ ارتباطی با محتوای صفحه ندارد.
  • استفاده از متن پیش‌فرض یا مبهم مانند «بدون عنوان» یا «صفحه جدید 1».

اطمینان حاصل کنید که هر صفحه در سایت شما دارای متن منحصر به فرد در <title> است، که به Google کمک می‌کند تا بفهمد که صفحه چگونه از سایر صفحات سایت شما متمایز است.

عناوین می‌توانند هم کوتاه و هم آموزنده باشند. اگر متن موجود در <title> خیلی طولانی باشد یا خیلی کوتاه باشد، Google ممکن است فقط بخشی از متن <title> شما یا پیوند عنوانی را که به طور خودکار در نتیجه جستجو ایجاد می‌‌شود، نشان دهد.

تگ توضیحات متا صفحه به گوگل و سایر موتورهای جستجو خلاصه‌ای از موضوع صفحه را می‌دهد. عنوان یک صفحه ممکن است چند کلمه یا یک عبارت باشد، در حالی که تگ توضیحات متا صفحه ممکن است یک یا دو جمله یا حتی یک پاراگراف کوتاه باشد. مانند <title>عنصر، تگ توضیحات متا در <head>عنصر سند HTML شما قرار می‌گیرد.

 

تگ‌های توضیحات متا مهم هستند زیرا ممکن است گوگل از آنها به عنوان قطعه‌ای برای صفحات شما در نتایج جستجوی گوگل استفاده کند. توجه داشته باشید که می‌‌گوییم “ممکن است” زیرا اگر گوگل به خوبی با درخواست کاربر مطابقت داشته باشد، ممکن است از بخش مربوطه از متن قابل مشاهده صفحه شما استفاده کند. در صورتی که گوگل نتواند متن مناسبی برای استفاده در قطعه پیدا کند، افزودن تگ‌های توضیحات متا به هر یک از صفحات شما همیشه یک روش خوب است.

یک قطعه در یک نتیجه وب در جستجوی Google

توضیحی بنویسید که اگر کاربران تگ توضیحات متا شما را به‌عنوان قطعه‌ای در نتیجه جستجو ببینند، هم از محتوای مورد نظر آگاه شوند و هم مورد علاقه کاربران باشد. در حالی که هیچ حداقل یا حداکثر طولی برای متن در یک برچسب وجود ندارد، توصیه می‌کنیم مطمئن شوید description meta آنقدر طولانی باشد که به طور کامل در جستجو نشان داده شود (توجه داشته باشید که کاربران ممکن است بسته به نحوه و مکان جستجویشان قطعات با اندازه‌های مختلف را ببینند) و شامل همه موارد باشد.

در نوشتن متای توضیحات از این موارد اجتناب کنید:

  • نوشتن یک متا تگ توضیحات که هیچ ارتباطی با محتوای صفحه ندارد.
  • استفاده از توضیحات عمومی مانند “این یک صفحه وب است” یا “صفحه درباره کارت‌های بیسبال”.
  • پر کردن توضیحات فقط با کلمات کلیدی
  • کپی و چسباندن کل محتوای سند در تگ توضیحات متا.

داشتن یک متا تگ توضیح متفاوت برای هر صفحه، هم به کاربران و هم به گوگل کمک می‌کند، به خصوص در جستجوهایی که کاربران ممکن است چندین صفحه در دامنه شما بیاورند (به عنوان مثال، جستجو با استفاده از کلمه کلیدی site: yoursite.com) اگر سایت شما هزاران یا حتی میلیون‌ها صفحه دارد،‌ ایجاد تگ‌های توضیحات متا به صورت دستی ممکن نیست. در این مورد، شما می‌توانید به طور خودکار برچسب‌های توضیحات متا را بر اساس محتوای هر صفحه ایجاد کنید.

استفاده از یک تگ متا توضیحات در تمام صفحات سایت یا گروه بزرگی از صفحات توصیه نمی‌شود.

از عناوین معنادار برای نشان دادن موضوعات مهم استفاده کنید و به‌ایجاد یک ساختار سلسله مراتبی برای محتوای خود کمک کنید تا کاربران بتوانند در کل سایت شما حرکت کنند.

مانند نوشتن طرح کلی برای یک مقاله بزرگ، در مورد اینکه چه نکات اصلی و فرعی محتوای صفحه خواهد بود فکر کنید و تصمیم بگیرید که در کجا از تگ‌های عنوان به طور مناسب استفاده کنید.

در جایی که منطقی است از تگ‌های عنوان استفاده کنید. تعداد بیش از حد تگ‌های عنوان در یک صفحه می‌تواند اسکن محتوا و تعیین اینکه یک موضوع به کجا ختم می‌شود و موضوع دیگری شروع می‌شود را برای کاربران سخت کند.

در استفاده از سرفصل‌ها از این موارد دوری کنید:

  • استفاده بیش از حد از تگ‌های عنوان در یک صفحه.
  • عناوین بسیار طولانی
  • استفاده از تگ‌های عنوان فقط برای استایل دادن به متن و عدم ارائه ساختار.

داده‌های ساختاریافته کدی است که می‌‌توانید آن را به صفحات سایت خود اضافه کنید تا محتوای خود را برای موتورهای جستجو توصیف کند، تا آنها بتوانند بهتر بفهمند چه چیزی در صفحات شما وجود دارد. موتورهای جستجو می‌توانند از این درک برای نمایش محتوای شما به روش‌های مفید (و چشم نواز) در نتایج جستجو استفاده کنند. این به نوبه خود می‌تواند به شما در جذب نوع مناسب مشتری برای تجارت خود کمک کند.

تصویری که یک نتیجه جستجو را نشان می‌دهد که توسط ستاره‌های مرور با استفاده از داده‌های ساختاریافته بهبود یافته است.برای مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین دارید و یک بخش برای محصولات تعیین می‌کنید، این به گوگل کمک می‌کند بفهمد که صفحه شامل محصول خاص، قیمت آن و نظرات مشتریان است. گوگل ممکن است آن اطلاعات را در به صورت قطعه قطعه در نتایج جستجو برای نمایش داده‌های مربوطه نمایش دهد. ما به این نتایج غنی می‌گوییم.

گوگل علاوه بر استفاده از نشانه گذاری داده‌های ساخت یافته برای نتایج غنی، ممکن است از آن برای ارائه نتایج مرتبط در قالب‌های دیگر استفاده کند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه آجر و ملات دارید، مشخص کردن ساعات کار به مشتریان بالقوه شما امکان می‌‌دهد دقیقاً زمانی که به شما نیاز دارند، شما را پیدا کنند و به آنها اطلاع دهید که آیا فروشگاه شما در زمان جستجو باز یا بسته است.

نتیجه جستجوی Google برای بستنی‌فروشی‌ها، نشان‌دهنده نتایج غنی که با داده‌های ساختاریافته فعال شده‌اند.

شما می‌توانید بسیاری از موارد مرتبط با کسب و کار را مشخص کنید:

  • محصولاتی که می‌فروشید
  • محل کسب و کار
  • ویدیوهای مربوط به محصولات یا کسب و کار شما
  • ساعات کار
  • لیست رویدادها
  • لوگوی شرکت شما و بسیاری موارد دیگر

پس از مشخص کردن محتوای خود، می‌توانید از تست نتایج Google Rich استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ اشتباهی در اجرای آن وجود ندارد. شما می‌توانید URL را که در آن محتوا قرار دارد وارد کنید، یا HTML واقعی را که شامل نشانه گذاری است کپی کنید.

اگر می‌‌خواهید بدون تغییر کد منبع سایت خود، نشانه‌گذاری ساختاریافته را امتحان کنید، می‌‌توانید از Data Highlighter استفاده کنید، که ابزاری است که در Search Console یکپارچه شده و از زیرمجموعه‌ای از انواع محتوا پشتیبانی می‌‌کند.

اگر می‌خواهید کد Markup را برای کپی کردن و چسباندن به صفحه خود آماده کنید، Helper Markup را امتحان کنید.

گزارش‌های مختلف نتایج Rich در کنسول جستجو به شما نشان می‌‌دهد که چند صفحه در سایت شما با نوع خاصی از نشانه‌گذاری شناسایی شده است، چند بار در نتایج جستجو ظاهر شده‌اند، و افراد چند بار در ۹۰ روز گذشته روی آنها کلیک کرده‌اند. همچنین هر گونه خطایی را که گوگل شناسایی کرده‌ نشان می‌دهد.

گوگل توصیه می‌کند که همه وب سایت‌ها در صورت امکان از پروتکل https استفاده کنند. نام میزبان جایی است که وب سایت شما میزبانی می‌شود، معمولاً از همان نام دامنه‌ای استفاده می‌کند که برای‌ایمیل استفاده می‌کنید. گوگل بین نسخه www و غیر www (به عنوان مثال www.example.com یا فقط example.com) تفاوت قائل می‌شود.

هنگام افزودن وب‌سایت خود به کنسول جستجو، توصیه می‌‌کنیم هر دو نسخه http و https و  www و غیر www را اضافه کنید.

ناوبری یک وب سایت برای کمک به بازدیدکنندگان برای یافتن سریع محتوای مورد نظر مهم است. همچنین می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا بفهمند صاحب وب سایت چه محتوایی را مهم می‌داند. اگرچه نتایج جستجوی گوگل در سطح صفحه ارائه می‌شود، اما گوگل همچنین دوست دارد این احساس را داشته باشد که یک صفحه در تصویر بزرگتر سایت چه نقشی‌ایفا می‌کند.

نمونه ای از سلسله مراتب مفید برای یک وب سایت.

ناوبری خود را بر اساس صفحه اصلی خود برنامه ریزی کنید

همه سایت‌ها دارای صفحه اصلی یا روت هستند که معمولاً پربازدیدترین صفحه در سایت و محل شروع پیمایش برای بسیاری از بازدیدکنندگان است. مگر اینکه سایت شما فقط تعداد انگشت شماری صفحات داشته باشد، به این فکر کنید که چگونه بازدیدکنندگان از یک صفحه عمومی‌(صفحه اصلی شما) به صفحه‌ای حاوی محتوای خاص‌تر می‌روند. آیا صفحات کافی در اطراف یک موضوع خاص دارید که منطقی باشد صفحه‌ای برای توصیف این صفحات مرتبط ایجاد کنید (به عنوان مثال، صفحه اصلی -> فهرست موضوعات مرتبط -> موضوع خاص)؟ آیا صدها محصول مختلف دارید که باید در چندین صفحه دسته بندی و زیر شاخه طبقه بندی شوند؟

breadcrumb ردیفی از لینک‌های داخلی در بالا یا پایین صفحه است که به بازدیدکنندگان اجازه می‌‌دهد تا به سرعت به بخش قبلی یا صفحه اصلی برگردند. بسیاری از breadcrumb ها عمومی‌‌ترین صفحه (معمولاً صفحه اصلی) را به عنوان اولین و سمت چپ‌ترین پیوند دارند و بخش‌های خاص‌تر را در سمت راست فهرست می‌کنند.

وب‌سایتی با فهرست خرده نان که سلسله مراتب صفحه فعلی را نشان می‌دهد.

صفحه ناوبری یک صفحه ساده در سایت شما است که ساختار وب سایت شما را نشان می‌دهد و معمولاً از فهرستی سلسله مراتبی از صفحات سایت شما تشکیل شده است. اگر بازدیدکنندگان در یافتن صفحات در سایت شما با مشکل مواجه شوند، ممکن است از این صفحه بازدید کنند. در حالی که موتورهای جستجو نیز از این صفحه بازدید می‌‌کنند و پوشش خزیدن خوبی از صفحات سایت شما دریافت می‌‌کنند، اما عمدتاً بازدیدکنندگان انسانی را هدف قرار می‌‌دهند.

این کار را تا حد امکان برای کاربران آسان کنید تا از محتوای عمومی‌به محتوای خاص‌تر در سایت شما بروند. صفحات ناوبری را زمانی که منطقی است اضافه کنید و به طور موثر آنها را در ساختار پیوند داخلی خود کار کنید. مطمئن شوید که تمام صفحات سایت شما از طریق پیوندها قابل دسترسی هستند و برای یافتن آنها نیازی به جستجوی داخلی ندارند. در صورت لزوم به صفحات مرتبط پیوند دهید تا کاربران بتوانند محتوای مشابه را کشف کنند.

یک صفحه ناوبری ساده برای کل سایت خود (یا مهم‌ترین صفحات، اگر صدها یا هزاران صفحه دارید) برای کاربران قرار دهید. یک فایل نقشه سایت XML‌ ایجاد کنید تا مطمئن شوید که موتورهای جستجو صفحات جدید و به روز شده در سایت شما را کشف می‌کنند و همه URL‌های مرتبط را همراه با آخرین تاریخ‌های اصلاح محتوای اصلی آنها فهرست می‌کند.

کاربران گهگاه به صفحه‌ای می‌‌رسند که در سایت شما وجود ندارد، چه با دنبال کردن یک لینک خراب یا تایپ کردن آدرس اشتباه.

داشتن یک صفحه سفارشی 404 که با مهربانی کاربران را به یک صفحه کاری در سایت شما هدایت می‌کند، می‌تواند تجربه کاربر را تا حد زیادی بهبود بخشد. در نظر بگیرید که یک پیوند به صفحه اصلی خود اضافه کنید و پیوندهایی به محتوای محبوب یا مرتبط در سایت خود ارائه دهید. می‌‌توانید از کنسول جستجوی Google برای پیدا کردن منابع URLهایی که باعث خطای «یافت نشد» استفاده کنید.

ایجاد دسته بندی‌ها و نام فایل‌های توصیفی برای اسناد در وب سایت شما نه تنها به شما کمک می‌کند تا سایت خود را بهتر سازماندهی کنید، بلکه می‌تواند URL‌های آسان‌تر و دوستانه‌تری را برای کسانی که می‌خواهند به محتوای شما پیوند دهند ایجاد کند. بازدیدکنندگان ممکن است با URL‌های بسیار طولانی و رمزآلود که حاوی کلمات قابل تشخیص کمی هستند، مرعوب شوند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که URL یک صفحه، معمولاً به شکلی در نتیجه جستجوی Google در نزدیکی عنوان سند نمایش داده می‌شود.

گوگل در خزیدن همه انواع ساختارهای URL، حتی اگر کاملاً پیچیده باشند، خوب است، اما صرف زمان برای ساده کردن URL‌های شما تا حد امکان، تمرین خوبی است.

URL‌هایی با کلماتی که به محتوا و ساختار سایت شما مرتبط هستند برای بازدیدکنندگانی که در سایت شما حرکت می‌کنند، دوستانه‌تر هستند.

از ساختار دایرکتوری استفاده کنید که محتوای شما را به خوبی سازماندهی کند و بازدیدکنندگان را آسان کند که بدانند در کجای سایت شما قرار دارند. سعی کنید از ساختار دایرکتوری خود برای نشان دادن نوع محتوای موجود در آن URL استفاده کنید.

برای جلوگیری از پیوند دادن کاربران به یک نسخه از URL و پیوند دیگران به نسخه دیگری (این امر می‌تواند شهرت آن محتوا را بین URL ها تقسیم کند)، روی استفاده و ارجاع به یک URL در ساختار و پیوند داخلی صفحات خود تمرکز کنید. اگر متوجه شدید که افراد از طریق چندین URL به یک محتوا دسترسی دارند، راه‌اندازی تغییر مسیر 301 از URLهای غیر ترجیحی به URL غالب راه‌حل خوبی برای این کار است.

اگر نمی‌توانید تغییر مسیر دهید، می‌توانید از rel=”canonical” عنصر پیوند نیز استفاده کنید.

ایجاد محتوای قانع کننده و مفید احتمالاً بیش از سایر عوامل مورد بحث در اینجا تأثیر می‌گذارد. کاربران هنگام دیدن آن محتوای خوبی را متوجه می‌شوند و شاید سعی کنند سایر کاربران را به سمت آن هدایت کنند. این می‌تواند از طریق پست‌های وبلاگ، خدمات رسانه‌های اجتماعی،‌ایمیل، انجمن‌ها یا ابزارهای دیگر انجام شود.

همچنین معرفی ارگانیک یا دهان به دهان چیزی است که به ایجاد شهرت سایت شما در بین کاربران و گوگل کمک می‌کند.

ایجاد محتوای جدید و جالب می تواند لینک هایی از وب سایت های دیگر ایجاد کند.

به کلماتی فکر کنید که کاربر ممکن است برای یافتن بخشی از محتوای شما جستجو کند. کاربرانی که اطلاعات زیادی در مورد موضوع دارند ممکن است از کلمات کلیدی متفاوتی در جستارهای جستجوی خود استفاده کنند تا افرادی که تازه با موضوع آشنا هستند. به عنوان مثال، یک هوادار قدیمی فوتبال ممکن است برای “fifa”، مخفف فدراسیون بین المللی فوتبال، جستجو کند، در حالی که یک هوادار جدید ممکن است از یک عبارت کلی‌تر مانند “فوتبال پلی آف” استفاده کند.

پیش‌بینی این تفاوت‌ها در رفتار جستجو و در نظر گرفتن آنها در حین نوشتن محتوای خود (استفاده از‌ترکیب مناسبی از عبارات کلیدی) می‌‌تواند نتایج مثبتی‌ایجاد کند. Google Ads یک برنامه ریز کلیدواژه مفید ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تغییرات جدید کلمات کلیدی را کشف کنید و حجم تقریبی جستجو را برای هر کلمه کلیدی مشاهده کنید. همچنین، Google Search Console بهترین عبارت‌های جستجویی که سایت شما برای آن‌ها ظاهر می‌‌شود و مواردی که بیشترین کاربران را به سایت شما در گزارش عملکرد هدایت کرده‌اند، در اختیار شما قرار می‌‌دهد.

کاربران از محتوایی که به خوبی نوشته شده و دنبال کردن آن آسان است لذت می‌برند.

در نوشتن محتوا از موارد زیر دوری کنید:

  • نوشتن متن شلخته با غلط‌های املایی و گرامری زیاد.
  • محتوای نامناسب یا ضعیف نوشته شده است.
  • جاسازی متن در تصاویر و ویدیوها برای محتوای متنی: کاربران ممکن است بخواهند متن را کپی و جایگذاری کنند و موتورهای جستجو نتوانند آن را بخوانند.

همیشه بهتر است که محتوای خود را سازماندهی کنید تا بازدیدکنندگان درک خوبی از اینکه یک موضوع محتوا کجا شروع می‌شود و کجا پایان می‌یابد، داشته باشند. تقسیم کردن محتوای خود به قطعات یا تقسیم بندی‌های منطقی به کاربران کمک می‌کند تا محتوای مورد نظر خود را سریعتر پیدا کنند.

محتوای جدید نه تنها بازدیدکنندگان فعلی شما را حفظ می‌کند، بلکه بازدیدکنندگان جدیدی را نیز به همراه خواهد داشت.

اجتناب کردن:

  • بازنویسی (یا حتی کپی کردن) محتوای موجود که ارزش اضافی کمی برای کاربران به همراه خواهد داشت.

  • داشتن نسخه‌های تکراری یا تقریباً تکراری از محتوای خود در سراسر سایت.

طراحی سایت شما بر اساس نیازهای بازدیدکنندگان در حالی که مطمئن باشید سایت شما به راحتی در دسترس موتورهای جستجو است معمولا نتایج مثبتی را به همراه دارد.

اگر کاربران احساس کنند که سایت شما قابل اعتماد است، از دیدن سایت شما احساس راحتی می‌کنند.

سایتی که شهرت خوبی داشته باشد قابل اعتماد است. برای تخصص و اعتماد در یک زمینه خاص شهرت ایجاد کنید.
اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی سایت شما را منتشر می‌کند، محتوا و اهداف آن را ارائه می‌دهد. اگر یک وب‌سایت خرید یا سایر‌تراکنش‌های مالی دارید، مطمئن شوید که اطلاعات شفاف و رضایت‌بخشی از خدمات مشتری برای کمک به کاربران در حل مشکلات دارید . اگر سایت خبری دارید، اطلاعات واضحی در مورد اینکه چه کسی مسئول محتوا است ارائه دهید.

استفاده از فناوری‌های مناسب نیز مهم است. اگر صفحه تسویه حساب خرید اتصال امنی نداشته باشد، کاربران نمی‌توانند به سایت اعتماد کنند.

تخصص و معتبر بودن یک سایت باعث افزایش کیفیت آن می‌شود. مطمئن شوید که محتوای سایت شما توسط افراد متخصص در موضوع ایجاد یا ویرایش شده است. به عنوان مثال، ارائه منابع متخصص یا مجرب می‌تواند به کاربران در درک تخصص مقالات کمک کند. در صورت وجود چنین اجماع، ارائه اجماع تثبیت شده در صفحات درباره موضوعات علمی‌، عمل خوبی است.

ایجاد محتوای با کیفیت بالا به مقدار قابل توجهی از حداقل یکی از موارد زیر نیاز دارد: زمان، تلاش، تخصص و استعداد/مهارت. اطمینان حاصل کنید که محتوا از نظر واقعیات دقیق، واضح نوشته شده و جامع است.

بنابراین، برای مثال، اگر صفحه خود را به‌عنوان یک دستور غذا توصیف می‌‌کنید، به‌جای اینکه صرفاً مجموعه‌ای از مواد تشکیل دهنده یا توضیحات اولیه غذا را داشته باشید، دستور پخت کاملی ارائه دهید که به راحتی قابل پیگیری باشد.

ما انتظار داریم تبلیغات قابل مشاهده باشد. با این حال، اجازه ندهید تبلیغات حواس کاربران را پرت کند یا از مصرف محتوای سایت جلوگیری کند. به عنوان مثال، تبلیغات، محتوای مکمل یا صفحات بینابینی (صفحاتی که قبل یا بعد از محتوای مورد انتظار شما نمایش داده می‌شوند) که استفاده از وب سایت را دشوار می‌کند.

متن پیوند متن قابل مشاهده در داخل یک پیوند است. این متن به کاربران و گوگل چیزی در مورد صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید می‌گوید. پیوندهای موجود در صفحه شما ممکن است داخلی باشد – اشاره به صفحات دیگر در سایت شما – یا خارجی – که منجر به محتوای سایت‌های دیگر می‌شود. در هر یک از این موارد، هرچه انکر تکست شما بهتر باشد، پیمایش برای کاربران آسان‌تر می‌‌شود و گوگل می‌‌تواند بفهمد صفحه‌ای که به آن پیوند می‌‌دهید چیست.

نموداری که متن لینک مفید را در سایت شما توصیه می کند.با انکر تکست مناسب، کاربران و موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند محتوای صفحات پیوند داده شده را درک کنند.

متن لنگر را بنویسید که حداقل یک ایده اولیه از موضوع صفحه پیوند داده شده را ارائه دهد.

اجتناب کردن:
  • نوشتن متن لنگر عمومی‌مانند «صفحه»، «مقاله» یا «اینجا را کلیک کنید».
  • استفاده از متنی که خارج از موضوع است یا هیچ ارتباطی با محتوای صفحه پیوند داده شده ندارد.
  • استفاده از URL صفحه به عنوان متن لنگر در بیشتر موارد، اگرچه مطمئناً استفاده‌های خوبی از آن وجود دارد، مانند تبلیغ یا ارجاع به آدرس یک وب سایت جدید.

متن کوتاه اما توصیفی را هدف قرار دهید – معمولاً چند کلمه یا یک عبارت کوتاه.

اجتناب کردن:
  • نوشتن متن لنگر طولانی، مانند یک جمله طولانی یا پاراگراف کوتاه از متن.

تمایز بین متن معمولی و متن لنگر پیوندهای خود را برای کاربران آسان کنید. اگر کاربران لینک‌ها را از دست بدهند یا به طور تصادفی روی آنها کلیک کنند، محتوای شما کمتر مفید می‌شود.

اجتناب کردن:
  • استفاده از CSS یا استایل متنی که باعث می‌‌شود لینک‌ها مانند متن معمولی به نظر برسند. (رنگ لینک‌ها باید با رنگ متن متفاوت باشد)

معمولاً ممکن است به پیوند دادن از نظر اشاره به وب‌سایت‌های خارجی فکر کنید، اما توجه بیشتر به متن لنگر مورد استفاده برای پیوندهای داخلی می‌‌تواند به کاربران و گوگل کمک کند تا سایت شما را بهتر هدایت کنند.

اجتناب کردن:
  • استفاده از متن لنگر بیش از حد پر از کلمه کلیدی یا طولانی فقط برای موتورهای جستجو.
  • ایجاد لینک‌های غیر ضروری که به ناوبری کاربر در سایت کمکی نمی‌کند.

هنگامی‌که سایت شما به آن لینک می‌شود، می‌توانید بخشی از شهرت سایت خود را به سایت دیگری منتقل کنید.

گاهی اوقات کاربران می‌توانند با افزودن پیوندهایی به سایت خود در بخش نظرات یا انجمن‌های گفتگوی سایت شما از این مزیت استفاده کنند. یا گاهی اوقات ممکن است یک سایت را به عنوان یک منبع نا معتبر معرفی کنید و نخواهید شهرت خود را به آن نسبت دهید.

به عنوان مثال، تصور کنید که در حال نوشتن یک پست وبلاگ با موضوع ارسال هرزنامه نظرات هستید و می‌خواهید سایتی را که اخیراً نظر وبلاگ شما را اسپم کرده است، معرفی کنید. شما می‌خواهید به دیگران در مورد سایت هشدار دهید، بنابراین پیوند آن را در محتوای خود قرار می‌دهید. با این حال، شما مطمئناً نمی‌خواهید از طریق پیوند خود بخشی از شهرت خود را به سایت بدهید. در این حالت باید از nofollow در لینک استفاده کنید.

در نهایت، اگر شما علاقه مند به nofollow کردن همه پیوندهای یک صفحه هستید، می‌توانید تگ را <meta name=”robots” content=”nofollow”> در داخل <head>تگ صفحه اضافه کنید.

برای اینکه به Google بگویید شهرت صفحه شما را دنبال نکند یا به صفحات پیوند داده شده منتقل نکند، مقدار ویژگی rel یک پیوند را به nofollow یا ugc تنظیم کنید.

چه زمانی این مفید خواهد بود؟ اگر سایت شما دارای وبلاگی است که نظردهی عمومی‌در آن فعال است، پیوندهای موجود در آن نظرات می‌توانند شهرت شما را به صفحاتی منتقل کنند که ممکن است مورد ضمانت شما نباشد.

بخش نظرات وبلاگ در صفحات به شدت در معرض هرزنامه نظرات هستند. دنبال نکردن این پیوندهای اضافه شده توسط کاربر تضمین می‌کند که شهرت صفحه خود را که به سختی به دست آورده‌اید به یک سایت اسپم نمی‌دهید.

تصویر یک نظر کاربر حاوی پیوندهای خارجی.

بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا به‌طور خودکار حالت nofollow را به نظرات کاربران را ارسال می‌‌کنند، اما آن‌هایی که این کار را نمی‌‌کنند به احتمال زیاد می‌‌توانند برای انجام این کار به صورت دستی ویرایش شوند.

این توصیه همچنین برای سایر بخش‌های سایت شما که ممکن است شامل محتوای تولید شده توسط کاربر باشد، مانند پست‌های مهمان، انجمن‌ها و فهرست‌های ارجاع‌دهنده نیز صدق می‌‌کند. اگر مایلید پیوندهای اضافه شده توسط اشخاص ثالث را تضمین کنید (مثلاً اگر نظر دهنده‌ای در سایت شما مورد اعتماد باشد)، دیگر نیازی به استفاده nofollow نیست.

با این حال، پیوند دادن به سایت‌هایی که گوگل آن‌ها را هرزنامه می‌‌داند، می‌‌تواند بر شهرت سایت شما تأثیر بگذارد. ری‌کپچا می‌تواند تا حد زیادی از ربات‌های ارسال کننده اسپم جلوگیری کند‌.

تصویر یک پنجره بازشو CAPTCHA

از تصویر  در محتوای خود استفاده کنید.

نشانه گذاری معنایی HTML به خزنده ها کمک می‌کند تا تصاویر را پیدا و پردازش کنند. با استفاده از تگ <picture> می‌‌توانید چندین گزینه را برای اندازه‌های مختلف صفحه نمایش برای تصاویر واکنش‌گرا مشخص کنید.

از CSS برای نمایش تصاویری که می‌خواهید ایندکس شد استفاده نکنید

ویژگی alt یک نام توصیفی و توضیحات برای تصاویر ارائه می‌دهد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد متن جایگزینی را برای تصویر مشخص کنید اگر به دلایلی تصویر لود نشود یا نمایش داده نشد، به جای آن متن alt را نشان دهد.

تصویری که سودمندی متن جایگزین خوب را برای یک تصویر نشان می دهد.

چرا از این ویژگی استفاده کنیم؟ اگر کاربر با استفاده از فناوری‌های کمکی مانند صفحه‌خوان، سایت شما را مشاهده می‌‌کند، محتویات ویژگی alt اطلاعاتی درباره تصویر ارائه می‌‌کند. مثلا نابینایان یا کم بینایان.

دلیل دیگر این است که اگر از یک تصویر به عنوان پیوند استفاده می‌کنید، متن جایگزین برای آن تصویر مشابه با متن لنگر یک پیوند متنی رفتار می‌شود. با این حال، زمانی که پیوندهای متنی می‌توانند همین هدف را داشته باشند، توصیه نمی‌کنیم از تصاویر بیش از حد برای پیوندها در مسیریابی سایت خود استفاده کنید. در نهایت، بهینه سازی نام فایل‌های تصویری و متن جایگزین، درک بهتر تصاویر شما را برای پروژه‌های جستجوی تصویر مانند Google Images آسان‌تر می‌کند.

مانند بسیاری از بخش‌های دیگر صفحه که برای بهینه‌سازی هدف قرار گرفته‌اند، نام فایل‌ها و متن جایگزین زمانی بهترین هستند که کوتاه، اما توصیفی باشند.

اگر تصمیم دارید از یک تصویر به عنوان پیوند استفاده کنید، پر کردن متن جایگزین آن به Google کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد صفحه‌ای که به آن پیوند می‌دهید بفهمد.

نقشه سایت می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد تصاویر موجود در سایت شما در اختیار گوگل قرار دهد و احتمال یافتن تصاویر شما را در نتایج Google Images افزایش می‌دهد. ساختار این فایل مشابه فایل نقشه سایت XML برای صفحات وب شما است.

از انواع فایل‌های رایج پشتیبانی شده استفاده کنید. اکثر مرورگرها از فرمت‌های تصویری JPEG، GIF، PNG، BMP و WebP پشتیبانی می‌کنند.

جهان امروز موبایل است. اکثر مردم با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه در گوگل جستجو می‌کنند. مشاهده و استفاده از نسخه دسکتاپ یک سایت در دستگاه تلفن همراه ممکن است دشوار باشد. در نتیجه، داشتن یک سایت آماده موبایل برای حضور آنلاین شما بسیار مهم است. در واقع، از اواخر سال 2016، گوگل آزمایش‌هایی را برای استفاده از نسخه موبایل محتوای یک سایت برای رتبه‌بندی، تجزیه داده‌های ساختاریافته و تولید قطعه‌ها آغاز کرده است.

  • تلفن هوشمند – در این سند، «موبایل» یا «دستگاه‌های همراه» به تلفن‌های هوشمند مانند دستگاه‌هایی که اندروید، آیفون یا ویندوزفون دارند، اطلاق می‌‌شود. مرورگرهای موبایل شبیه مرورگرهای دسکتاپ هستند زیرا می‌توانند مجموعه وسیعی از مشخصات HTML5 را ارائه دهند، اگرچه اندازه صفحه نمایش آنها کوچکتر است و تقریباً در همه موارد جهت پیش فرض آنها عمودی است.
  • تبلت – ما تبلت‌ها را دستگاه‌هایی در کلاس خود می‌دانیم، بنابراین وقتی از دستگاه‌های تلفن همراه صحبت می‌کنیم، معمولاً تبلت ها را در تعریف لحاظ نمی‌کنیم. تبلت‌ها معمولاً صفحه‌نمایش بزرگ‌تری دارند، به این معنی که، مگر اینکه محتوای بهینه‌سازی شده برای تبلت‌ها را ارائه دهید، می‌‌توانید فرض کنید که کاربران انتظار دارند سایت شما را همانطور که در مرورگر دسکتاپ به نظر می‌‌رسد ببینند تا در مرورگر تلفن هوشمند.
  • تلفن چندرسانه‌ای – اینها تلفن‌هایی با مرورگرهایی هستند که می‌‌توانند صفحاتی را با کدگذاری مطابق با استانداردهای XHTML ارائه کنند، از نشانه‌گذاری HTML5، جاوا اسکریپت/ECMAScript پشتیبانی می‌‌کنند، اما ممکن است برخی از APIهای افزونه در استاندارد HTML5 را پشتیبانی نکنند. این به طور کلی مرورگر را در اکثر تلفن‌های آماده 3G که تلفن‌های هوشمند نیستند توصیف می‌کند.
  • تلفن‌های ویژه – در این تلفن ها، مرورگرها فاقد قابلیت ارائه صفحات وب معمولی دسکتاپ با استفاده از HTML استاندارد هستند. این شامل مرورگرهایی می‌‌شود که فقط cHTML (iMode)، WML و XHTML-MP را ارائه می‌‌کنند.

توصیه‌های ما برای تلفن‌های هوشمند است، اما ما صاحبان سایت‌های تلفن‌های چندرسانه‌ای و تلفن‌های ویژه را تشویق می‌‌کنیم که همان توصیه‌ها را در جایی که احساس می‌‌کنند مناسب هستند، دنبال کنند.

راه‌های مختلفی برای آماده سازی وب سایت شما برای موبایل وجود دارد و گوگل از روش‌های پیاده سازی مختلفی پشتیبانی می‌کند:

  • طراحی وب سایت واکنش گرا ( توصیه می‌شود )
  • سرویس پویا
  • URL ها را جدا کنید

پس از‌ایجاد یک سایت آماده برای موبایل، می‌‌توانید از ابزارهای تست موبایل‌پسند مانند Lighthouse استفاده کنید تا بررسی کنید که آیا صفحات شما سازگار با موبایل هستند یا خیر.

اگر سایت شما محتوای ثابت زیادی (مانند پست‌های وبلاگ یا صفحات فرود محصول) را در چندین صفحه ارائه می‌‌دهد، آن را با استفاده از AMP (صفحات موبایل تسریع شده) پیاده‌سازی کنید. amp یک شکل خاص از HTML است که تضمین می‌‌کند سایت شما سریع و کاربرپسند باقی بماند و می‌‌تواند توسط پلتفرم‌های مختلف، از جمله جستجوی گوگل، سرعت بیشتری بگیرد.

صرف نظر از اینکه کدام پیکربندی را برای راه اندازی سایت تلفن همراه خود انتخاب می‌کنید، به این نکات کلیدی توجه کنید:

  1. اگر از سرویس پویا استفاده می‌‌کنید یا یک سایت مجزا برای تلفن همراه دارید، وقتی صفحه‌ای برای تلفن همراه قالب‌بندی می‌‌شود (یا صفحه‌ای معادل دارد که برای موبایل قالب‌بندی شده است) به Google سیگنال دهید. این به Google کمک می‌کند تا محتوای شما را در نتایج جستجو به طور دقیق به جستجوگران تلفن همراه ارائه دهد.
  2. اگر از طراحی وب ریسپانسیو استفاده می‌کنید، از تگ meta name=”viewport” استفاده کنید تا به مرورگر بگویید چگونه محتوا را تنظیم کند. اگر از سرویس دینامیک استفاده می‌‌کنید، از هدر Vary HTTP برای علامت‌گذاری تغییرات خود بسته به سیستم عامل کاربر استفاده کنید. اگر از URL‌های جداگانه استفاده می‌کنید، ارتباط بین دو URL را با افزودن <link> با rel=”canonical” و rel=”alternate” عناصر به صفحه علامت بزنید.
  3. منابع را قابل خزیدن نگه دارید. مسدود کردن منابع صفحه می‌تواند تصویر ناقصی از وب سایت شما به گوگل بدهد. این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که فایل robots.txt دسترسی به برخی یا همه منابع صفحه شما را مسدود می‌کند. اگر Google به منابع یک صفحه مانند CSS، جاوا اسکریپت یا تصاویر دسترسی نداشته باشد، ممکن است متوجه نشود که برای نمایش و کارکرد خوب در یک مرورگر تلفن همراه ساخته شده است. به عبارت دیگر، ممکن است متوجه نشود که صفحه سازگار با موبایل است، و بنابراین به درستی آن را به جستجوگران در موبایل ارائه نمی‌دهد.
  4. از اشتباهات رایجی که بازدیدکنندگان تلفن همراه را نا امید می‌کند، مانند نمایش ویدیوهای غیرقابل پخش، اجتناب کنید.
  5. صفحات موبایلی که تجربه جستجوگر ضعیفی را ارائه می‌‌کنند، می‌‌توانند در رتبه‌بندی تنزل پیدا کنند یا با یک هشدار در نتایج جستجوی تلفن همراه نمایش داده شوند.
  6. ارائه عملکرد کامل در همه دستگاه‌ها. کاربران تلفن همراه انتظار دارند عملکردهای یکسانی (مانند نظر دادن و چک کردن) و محتوا در تلفن همراه و همچنین سایر دستگاه‌هایی که وب سایت شما از آنها پشتیبانی می‌کند، داشته باشند. علاوه بر محتوای متنی، مطمئن شوید که تمام تصاویر و ویدیوهای مهم در دستگاه‌های تلفن همراه جاسازی شده و قابل دسترسی هستند. برای موتورهای جستجو، تمام داده‌های ساختاریافته و سایر ابرداده ها – مانند عناوین، توضیحات، عناصر پیوند و سایر متا تگ‌ها – را در تمام نسخه‌های صفحات ارائه دهید.
  7. مطمئن شوید که داده‌های ساختاریافته، تصاویر، ویدیوها و ابرداده‌هایی که در سایت دسکتاپ خود دارید در سایت تلفن همراه نیز گنجانده شده است.
  • صفحات موبایل خود را با Lighthouse تست کنید تا ببینید آیا وب سایت شما در دستگاه‌های تلفن همراه به خوبی کار می‌کند یا خیر.
  • اگر از نشانی‌های اینترنتی مجزا برای صفحات موبایل خود استفاده می‌‌کنید، مطمئن شوید که هم آدرس تلفن همراه و هم آدرس دسکتاپ را آزمایش کرده‌اید تا بتوانید تأیید کنید که تغییر مسیر شناسایی شده و قابل خزیدن است.

در حالی که بیشتر لینک‌های سایت شما به تدریج اضافه می‌‌شوند، زیرا افراد محتوای شما را از طریق جستجو یا راه‌های دیگر پیدا می‌‌کنند و به آن پیوند می‌‌دهند، Google می‌‌داند که شما می‌‌خواهید دیگران را از زحماتی که برای محتوای خود کشیده‌اید مطلع کنید.

تبلیغ موثر محتوای جدید شما منجر به پیدا شدن سریع‌تر توسط کسانی می‌‌شود که به همان موضوع علاقه دارند. مانند بسیاری از نکاتی که در این مقاله عنوان شده است، افراط در این توصیه‌ها می‌تواند به اعتبار سایت شما آسیب برساند.

تبلیغات آفلاین شرکت یا سایت شما نیز می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، اگر یک سایت تجاری دارید، مطمئن شوید که URL آن در کارت ویزیت، سربرگ و پوسترهای شما ذکر شده است. همچنین می‌‌توانید خبرنامه‌های مکرر را از طریق‌ایمیل برای مشتریان ارسال کنید تا از محتوای جدید در وب‌سایت شرکت مطلع شوند.

اگر یک کسب‌وکار محلی دارید، ثبت نمایه کسب‌وکارتان به شما کمک می‌‌کند در Google Maps و جستجوی Google مشتریان شما را پیدا کنند.

نمونه نتیجه جستجوی Google که نتایج غنی را برای فروشگاه های فیزیکی نشان می دهد.

به احتمال زیاد، تعدادی سایت وجود دارد که زمینه‌های موضوعی مشابه شما را پوشش می‌دهد. باز کردن ارتباط با این سایت ها معمولاً سودمند است. موضوعات داغ در محل یا انجمن شما می‌تواند ایده‌های بیشتری را برای محتوا یا ایجاد یک منبع خوب برای جامعه ایجاد کند.

اجتناب کردن:

  • درخواست پیوند هرزنامه به همه سایت‌های مرتبط با موضوع شما.
  • خرید لینک از سایت دیگری با هدف کسب رتبه صفحه.

موتورهای جستجوی بزرگ، از جمله گوگل، ابزارهایی را برای صاحبان وب سایت‌ها فراهم می‌کنند تا عملکرد خود را در موتور جستجوی خود تجزیه و تحلیل کنند. برای گوگل، آن ابزار Search Console است.

کنسول جستجو دو دسته مهم از اطلاعات را ارائه می‌دهد: آیا گوگل می‌تواند محتوای من را پیدا کند؟ عملکرد من در نتایج جستجوی Google چگونه است؟

استفاده از Search Console به سایت شما کمک نمی‌کند که رفتار ترجیحی داشته باشد. با این حال، می‌تواند به شما در شناسایی مسائلی کمک کند که در صورت رفع آنها، می‌تواند به عملکرد بهتر سایت شما در نتایج جستجو کمک کند.

با استفاده از این سرویس، صاحبان وب سایت می‌توانند:

  • ببینید کدام بخش از یک سایت Googlebot در خزیدن با مشکل مواجه شده است
  • نقشه‌های سایت را تست و ارسال کنید
  • فایل‌های robots.txt را تجزیه و تحلیل یا تولید کنید
  • URL‌هایی که قبلاً توسط Googlebot خزیده شده‌اند را حذف کنید
  • دامنه مورد نظر خود را مشخص کنید
  • مشکلات title و  description meta را شناسایی کنید
  • جستجوهای برتر مورد استفاده برای رسیدن به یک سایت را درک کنید
  • نگاهی اجمالی به نحوه مشاهده صفحات توسط گوگل داشته باشید
  • اعلان‌های نقض سیاست‌های هرزنامه را دریافت کنید و درخواست بررسی مجدد سایت کنید

ابزار وب مستر بینگ مایکروسافت نیز ابزارهایی را برای صاحبان وب سایت ارائه می‌دهد.

اگر خزیدن و نمایه سازی سایت خود را با استفاده از کنسول جستجوی گوگل یا سایر خدمات بهبود بخشیده‌اید، احتمالاً در مورد‌ ترافیک ورودی به سایت خود کنجکاو هستید. برنامه‌های تجزیه و تحلیل وب مانند گوگل آنالیتیکس منبع ارزشمندی برای این امر است. در گوگل آنالیتیکس شما می‌توانید از این موارد استفاده کنید:

  • در مورد نحوه دسترسی و رفتار کاربران در سایت خود اطلاعات دریافت کنید
  • محبوب‌ترین محتوای سایت خود را کشف کنید
  • تأثیر بهینه‌سازی‌هایی که روی سایت خود انجام می‌‌دهید را اندازه‌گیری کنید، برای مثال، آیا تغییر آن‌ها title و description meta باعث بهبود ترافیک موتورهای جستجو شده است؟

برای کاربران پیشرفته، اطلاعاتی که یک بسته تحلیلی ارائه می‌‌کند، همراه با داده‌های فایل‌های گزارش سرور شما، می‌‌تواند اطلاعات جامع‌تری درباره نحوه تعامل بازدیدکنندگان با اسناد شما (مانند کلمات کلیدی اضافی که جستجوگران ممکن است برای یافتن سایت شما استفاده کنند) ارائه دهد.

اشتراک‌گذاری

پست‌های مرتبط