سیستم هوشمند ثبت اندازه‌گیری و آنالیز دمای کک

نرم‌افزار ثبت اندازه‌گیری و کنترل دمای باطری کک

سیستم ثبت اندازه گیری دمای کک در کارگاه های تولید کُک کاربرد دارد و با اتصال آن به دستگاه پیرومتر میتوان دماها را استخراج کرده و آنالیز مورد نیاز را بر روی آن اعمال نمود.

این نرم افزار دارای تاییدیه فنی از وزارت فناوری اطلاعات بوده و در این مرکز به کد 207105 به ثبت رسید است.

نرم افزار COTCS

این نرم افزار در کارگاه های تولید کُک کاربرد دارد و با اتصال آن به دستگاه پیرومتر میتوان دماها را استخراج کرده و آنالیز مورد نیاز را بر روی آن اعمال نمود.

عوامل زیادی بر افزایش و کاهش دما تاثیر گذار خواهند بود که متناوبا بر دمای کک تغییراتی اعمال می کند و پرسنل مربطه می بایست در زمانهای مشخصی اقدام به اندازه گیری و ثبت دما نموده و با مشاهده گزارشات و پیامهای ارسالی از سمت نرم افزار اقدام به رگلاژ سیستم گرمایی نموده تا به دمای هدف دست یابند. اندازه گیری دما به وسیله دستگاهی به نام پیرومتر انجام می‌شود که پس از پایان اندازه‌گیری با اتصال پیرومتر به نرم افزار می‌توان اطلاعات دمایی را استخراج نموده و بر روی آن آنالیز انجام داد.

برخی از شرکتهایی که در ایران دارای کارگاه کک سازی هستتد عبارتند از:

ذوب آهن اصفهان

کارخانه کک زرند ایرانیان

شرکت کک طبس

 مقاله زیر در مورد روش اجرای این پروژه در ذوب‌آهن اصفهان برای ارایه به انجمن آهن و فولاد ایران تنظیم گردید. (کلیه حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به آقای علی رمضانی است و دارای Certificate از انجمن آهن و فولاد ایران می‌باشد.)

مقاله سیستم هوشمند اندازه گیری ،کنترل و آنالیز دمای باطری های کک سازی در شرکت ذوب آهن اصفهان

چکیده

در کارخانه های تولید فولاد که به روش کوره بلند کار می کنند ، کک نقش بسزایی ایفا می کند. زغال سنگ در کوره های باطری های کک سازی شارژ شده و پس از طی شدن دوره کک شوندگی (پریود) تحت تاثیر دمای غیر مستقیم به کک تبدیل می شود.

مهمترین عامل در فرایند کک شوندگی ، دمای کوره ها می باشد که این دما می بایست همواره تحت کنترل باشد. کنترل و اندازه گیری دما توسط دستگاه های پیرومتر غیر تماسی انجام می شود.پس از اندازه گیری دما می بایست دماهای بدست آمده مورد آنالیز قرار گرفته و اقدام به رگلاژ سیستم گرمایی باطری نمود. آنالیز دماهای بدست آمده در قالب نرم افزار مهندسی اندازه گیری و آنالیز دمای کک و به وسیله هوش مصنوعی تعبیه شده در آن انجام می شود و با ارايه تحلیلها و گزارشات فنی به کارشناسان کمک شایانی می کند.

مقدمه اندازه گیری دمای کک

باطری کک سازی به شکل مکعب مستطیل است که به وسیله دیواره های عرضی به واحدهای کوچکتری به نام سلول تقسیم شده است.در این سلولها زغال شارژ می شود. هر سلول از دو طرف توسط سلولهای گرمایی احاطه شده که در این سلولهای گرمایی بر اثر سوختن گاز کک (در باطری شماره سه کک سازی ذوب آهن اصفهان گاز کوره بلند) تولید حرارت کرده و به صورت غیر مستقیم باعث پخته شدن زغال و تولید کیک کک می گردد.

این عمل کربونیزاسیون (مد گرمایشی) نامیده می شود. جهت اطلاع از وضعیت دما باید در طول شبانه روز چندین نوبت اندازه گیری از کانالهای عمودی(Vertical) سلولهای گرمایی انجام شود.اندازه گیری توسط دستگاه پیرومتر غیر تماسی انجام می شود. این دستگاه می بایست جهت اندازه گیری برای سلولهای کک سازی کالیبره شده باشد.

تیم گرمایی باطری بر اساس دماهای اندازه گیری شده اقدام به تنظیم پارامترهای لازم می کند. چنانچه دمای سلولها مناسب نباشد در فرآیند تولید کک مشکل پیش خواهد آمد و باعث کاهش تولید و همچنین بروز خسارت به باطری خواهد شد.

با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی کامپیوتری و هوش مصنوعی در صنعت های پیشرفته دنیا و با در نظر گرفتن نقش مهم آن در عصر حاضر به این نتیجه رسیدیم که جهت آنالیز و تحلیل سیستم گرمایی باطری اقدام به طراحی و برنامه نویسی نرم افزار مهندسی آنالیز و تحلیل اندازه گیری دمای کک نماییم.

همانطور که امروزه در بقیه مشاغل مهندسی نظیر عمران استفاده از نرم افزارهای تخصصی نظیر Catia و AutoCad جز جدا نشدنی از این شاخه می باشند در تکنولوژی تولید کک ، خلأ یک نرم افزار مهندسی احساس می شد که برای اولین بار در ایران و خاورمیانه به این مهم دست یافتیم.

این نرم افزار تحت عنوان COTCS در سال 1396 برای اولین بار در باطری 3 ذوب آهن اصفهان مورد استفاده قرار گرفت و پس از مشاهده موفقیت این سیستم به عنوان یک طرح کایزن (این طرح به شماره 988189 در سیستم نظام پیشنهادات ذوب اهن اصفهان به ثبت و تایید رسید.) در دستور کار شرکت قرار گرفت و استفاده از آن جز دستورالعمل کاری باطری شد.

وظیفه اصلی این نرم افزار در وهله اول اتصال به دستگاه پیرومتر و دریافت دماهای ذخیره شده بر روی آن می باشد و در وهله دوم می بایست دماهای دریافت شده را در محل مناسب در پایگاه داده خود ذخیره کرده و پس از مرتب سازی و اعمال پارامترهای مورد نیاز بر روی دماها ، امکان گزارش گیری را در اختیار کارشناسان قرار دهد.

زبان برنامه نویسی استفاده شده در طراحی این نرم افزار ، زبان C# (سی شارپ) و پایگاه داده آن Sql Server میباشد و حداقل سیستم مورد نیاز ، ویندوز 7 است. در برنامه نویسی این پروژه مجموعا 80 هزار خط کد برنامه در طول 9 ماه نوشته شد. برنامه نویس این پروژه، علی رمضانی برنامه نویس ارشد شرکت زرین افزار (زرین افزار نوآوران کوشا) می باشد. این پرژوه برای اولین بار در ایران و خاورمیانه اجرا شد و دارای مجوز ثبت اختراع و تاییدیه فنی از وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

اصلی ترین وظیفه این نرم افزار ارایه گزارشات و تحلیلهای لازم بر روی دماهای ذخیره شده می باشد. پس از اینکه دماها در پایگاه داده ذخیره شد ، در بخش گزارشات نرم افزار ، بر روی این دماها آنالیز و تحلیل های لازم انجام شده و نتایج به صورت جدولی ، نموداری و لیستهای هشدار دهنده قابل دسترسی خواهند بود. همچنین امکان مقایسه وضعیت دمایی باطری بین دو یا چند تاریخ مهیاست و می توان با منطبق کردن نمودارهای روند دمایی در روزها یا شیفتها مختلف بر روی همدیگر از عملکرد سیستم گرمایی اطمینان حاصل نمود.

از وضعیت سلولهایی که تحت تعمیر گرمایی (رگلاژ) قرار دارند ، با روش اندازه گیری عرضی می توان مطلع شد و با مقایسه پیشرفت دمایی این سلولها در بازه های زمانی مختلف ، می توان نقاط بحرانی را شناسایی کرده و با اعمال تغییرات بر عوامل تاثیر گذار در دما بر روی نقطه مشخص شده ، شرایط را به حالت نرمال نزدیک کرد.

هوش مصنوعی تعبیه شده در نرم افزار قادر است عملیات و محاسبات لازم بر روی دماها را انجام داده و به سرعت نتایج مورد نیاز را در اختیار کارشناسان قرار دهد. در صفحه اصلی نرم افزار ، همیشه نقاط بحرانی در جدولی تحت عنوان اقدام سریع قرار داده شده و سلولهایی که نیاز به اقدام سریع دارند لیست می شود. در این جدول با توجه به عمل داده کاویکه در پایگاه داده نرم افزار صورت گرفته و با توجه به هوش مصنوعی به کار رفته در آن ، تغییرات مورد نیاز بر عوامل تاثیر گذار در دما به کارشناسان پیشنهاد می شود که می توان طبق آن اقدام نمود.(تحلیل و آنالیز به صورت هوشمند انجام می شود)